De Europese Commissie wil elektrische en andere zero-emissietrucks tot medio 2031 vrijstellen van tolheffing en gebruikskosten. Dit voorstel, dat onderdeel is van het Industrial Action Plan voor de Europese auto-industrie, moet de marktintroductie van deze voertuigen versnellen en transportbedrijven stimuleren om te investeren in schoon vervoer.
Momenteel mogen lidstaten zero-emissietrucks tot 31 december 2025 volledig vrijstellen van tol, op basis van de aangepaste EU-richtlijn 1999/62/EC. Daarna zijn alleen nog kortingen tussen 50 en 75 procent toegestaan. De Commissie stelt nu voor om die volledige vrijstelling te verlengen tot 30 juni 2031. Daarmee krijgen transporteurs nog bijna zes jaar extra om te profiteren van kostenvoordelen bij de inzet van elektrische of op waterstof aangedreven trucks.
Volgens Eurocommissaris voor Duurzaam Transport Apostolos Tzitzikostas is het essentieel om het juiste investeringsklimaat te creëren: “We moeten bedrijven belonen die nu al inzetten op zero-emissievervoer. Door deze vrijstelling te verlengen, geven we een sterk signaal dat de transitie naar duurzaam transport ook economisch loont.”
De maatregel sluit aan bij de aangescherpte CO₂-doelstellingen voor zware voertuigen. Die eisen een uitstootreductie van 43 procent in 2030 ten opzichte van 2019. Zero-emissietrucks spelen daarbij een cruciale rol. Hoewel ze tijdens gebruik geen CO₂ uitstoten, blijft de hoge aanschafprijs een barrière. Een tolvrijstelling kan het verschil maken in de Total Cost of Ownership.
In 2022 was het zware wegvervoer verantwoordelijk voor 27,5 procent van de CO₂-uitstoot binnen het wegtransport, terwijl het slechts 2,4 procent van het totale wagenpark beslaat. Een versnelde vergroening van dit segment is dus noodzakelijk om de Europese klimaatdoelen te halen. In 2026 gaat in Nederland de vrachtwagenheffing van start.
Het voorstel van de Commissie wordt nu behandeld door het Europees Parlement en de Raad van de EU.
