Samenwerking is cruciaal voor de distributie van waterstof

Samenwerking is cruciaal voor de distributie van waterstof featured image

De energietransitie krijgt vaart en waterstof speelt daarin een sleutelrol. Terwijl de productie van groene waterstof in Nederland toeneemt – met nieuwe elektrolysers in onder meer Delfzijl, Veendam en Marknesse – blijft de transportcapaciteit fors achter. Dat leidt tot knelpunten in de leveringszekerheid en opdrijving van kosten. Samenwerking in de logistieke keten blijkt essentieel om waterstof echt als energiebron van de toekomst te laten functioneren.

Dat is de centrale boodschap van het rapport Waterstof Onderweg, een gezamenlijke verkenning van partijen als Blueconomy, Conversion en EBTL. Praktijkervaringen van transporteurs maken duidelijk dat waterstofvervoer een nieuw logistiek specialisme is, met eigen eisen en uitdagingen. Denk aan ADR-certificering voor chauffeurs, tunnelverboden, beveiligde parkeerplaatsen, routeplanning en vooral: standaardisatie van transportmiddelen.

“Het is duidelijk geworden dat de logistiek rondom waterstof nog veel ruimte voor verbetering biedt,” zegt Erik Boots (EBTL), zelf vervoerder van waterstof. “We hebben daarom alle schakels uit de keten aan tafel gebracht, van producenten tot eindgebruikers, om knelpunten én oplossingen in kaart te brengen.”

Uit de gesprekken kwamen drie cruciale randvoorwaarden voor toekomstbestendige distributie naar voren:

  1. Standaardisatie van koppelingen en transportmiddelen, zodat tanktainers uitwisselbaar zijn.
  2. Veiligheid en kwaliteit, onder meer via uniforme procedures en borging van zuiverheid volgens ISO 14687:2025.
  3. Capaciteitsuitbreiding, inclusief een reservepool van tanktainers voor pieken of uitval.

Er zijn nu naar schatting slechts 20 tot 30 geschikte tanktainers beschikbaar in Nederland, terwijl de vraag snel stijgt. Voor een enkel bouwproject zijn al 25 containers nodig. Een centrale tanktainerpool en gezamenlijke opslaglocaties zijn volgens het rapport noodzakelijk om deze groei op te vangen.

Deelnemende bedrijven hebben zich uitgesproken voor verdere samenwerking en organiseren de komende maanden kennissessies om de drie pijlers uit te werken. “De volgende stap is dat we van rapport naar realiteit gaan”, aldus Boots. “De infrastructuur voor waterstoftransport moet gelijke tred houden met de productie. Alleen dan maken we waterstof waarachtig mobiel.”

Eerder deze week kwam ook al naar buiten dat de berekeningen voor AFIR rond waterstofdistributie niet kloppen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer