Wat zijn de boetes bij Europese grenscontroles en hoe voorkom ik ze?

Wat zijn de boetes bij Europese grenscontroles en hoe voorkom ik ze? featured image

De herinvoering van grenscontroles in landen als Duitsland, Oostenrijk, Italië, Nederland en Zweden vormt voor vervoerders een groeiende bron van zorg. Hoewel het Schengengebied formeel nog bestaat, worden grenspassages steeds vaker het toneel van controles op documenten, voertuigveiligheid en zelfs migratie. De financiële risico’s voor transporteurs zijn groot: boetes kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s, en inbeslagname van voertuigen is geen uitzondering. Inclusief een boete-overzicht per land.

De controle begint vrijwel altijd met documentatie. Een correct ingevulde CMR is essentieel; in Frankrijk levert een fout al snel een boete van 750 euro op, in Duitsland 500 euro. Ook documenten zoals facturen, vrachtbrieven of transportopdrachten moeten beschikbaar zijn om de conformiteit van de lading aan te tonen. In Nederland en België kunnen boetes oplopen tot respectievelijk 1.500 euro en 1.800 euro bij ontbrekende documentatie.

Ontbrekende douanepapieren, bijvoorbeeld bij transport van of naar het Verenigd Koninkrijk, kunnen leiden tot zware sancties, waaronder boetes van enkele duizenden euro’s of zelfs strafrechtelijke vervolging.

De EU-vergunning is verplicht. Een kopie moet in elk voertuig aanwezig zijn. Boetes voor het ontbreken hiervan bedragen in Duitsland 5.000 euro, in Polen 2.750 euro (PLN 12.000), en in Tsjechië circa 20.000 euro (CZK 500.000).

Techniek en tachograaf

Het voertuig moet technisch in orde zijn: werkende verlichting, correcte bandenspanning, geldige keuringen én een goed functionerende tachograaf. Ook moet de chauffeur zijn werktijdenregistratie op orde hebben. In Duitsland, Spanje en Italië kunnen overtredingen van de rij- en rusttijdenregels resulteren in boetes van enkele duizenden euro’s.

Voorkom migratierisico’s

De grootste risico’s liggen bij het – al dan niet onbewust – vervoeren van illegale immigranten. In het VK kost elke aangetroffen verstekeling de vervoerder en chauffeur 7.000 euro per persoon (6.000 pond), oplopend tot 11.700 euro (10.000 pond) bij herhaling. Frankrijk spant de kroon met boetes tot 75.000 euro. In Italië bedragen de boetes 15.000 euro per aangetroffen persoon. Het is dus cruciaal dat voertuigen goed worden beveiligd en dat chauffeurs na elke stop controleren of de trailer niet is geopend.

Naleven is besparen

Boetes voorkomen begint bij het strikt volgen van de regels. Vervoerders doen er goed aan hun chauffeurs regelmatig te trainen, interne controlesystemen in te richten en waar nodig juridisch advies in te winnen. Een goede voorbereiding is in dit geval geen luxe, maar pure noodzaak.


Boetes per land – een overzicht

Duitsland

  • Onjuiste of ontbrekende CMR: 500 euro
  • Geen EU-vergunning: 5.000 euro
  • Technische gebreken of tachograaffouten: tot enkele duizenden euro’s
  • Overtreden rijtijdenwetgeving: tot enkele duizenden euro’s
  • Illegaal afvaltransport of ADR-overtredingen: tot 50.000 euro

Frankrijk

  • Onjuiste of ontbrekende CMR: 750 euro
  • Vervoer van illegale immigranten: tot 75.000 euro

Nederland

  • Onvoldoende documentatie conformiteit lading: 1.500 euro

België

  • Onvoldoende documentatie conformiteit lading: 1.800 euro

Polen

  • Geen EU-vergunning: 2.750 euro (PLN 12.000)
  • Technische gebreken: tot enkele duizenden euro’s

Tsjechië

  • Geen EU-vergunning: 20.000 euro (CZK 500.000)

Italië

  • Overtreden rijtijdenwetgeving: tot enkele duizenden euro’s
  • Vervoer van illegale immigranten: 15.000 euro per persoon

Spanje

  • Overtreden rijtijdenwetgeving: tot enkele duizenden euro’s

Verenigd Koninkrijk

  • Vervoer van illegale immigranten:
    • Eerste keer: 7.000 euro per persoon (£6.000)
    • Herhaling: 11.700 euro per persoon (£10.000)
  • Ontbrekende douanedocumentatie: boetes tot duizenden euro’s en strafrechtelijke vervolging mogelijk
foto ter illustratie

Bron: TC Kancelaria

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer