Pakketbezorgers lopen steeds meer risico om gebeten te worden door honden tijdens hun werk. Bij DHL is de hondenbeet inmiddels het meest voorkomende bedrijfsongeval, met vorig jaar 109 meldingen. Ook bij PostNL en DPD is sprake van een stijging, zo meldt NOS.nl.
De incidenten variëren van lichte verwondingen tot ernstige bijtwonden waarvoor plastische chirurgie nodig is. Alleen al bij DHL vielen vorig jaar bijna dertig bezorgers langdurig uit na een beet, dit jaar zijn dat er al twaalf. De oorzaak? Volgens DHL komt het door de combinatie van meer online bestellingen en de ‘hondenhausse’ tijdens corona. Veel nieuwe honden zijn niet goed getraind en reageren onvoorspelbaar op bezorgers.
Een schrijnend voorbeeld is bezorger Alex van DHL. Hij werd in april in zijn buik gebeten toen hij een pakket over een hek aanreikte. “De hond beet zich vast en bleef hangen. Mijn buik lag open. Dat was heftig.” Hij herstelde volledig, maar de littekens blijven. “Als het niet veilig is, bezorg ik het pakket niet.”
De grote pakketbezorgers nemen inmiddels maatregelen. Bezorgers krijgen training in het omgaan met agressieve honden en leren waarschuwingssignalen herkennen. Ook worden klanten via apps en nieuwsbrieven actief aangesproken op hun verantwoordelijkheid: honden moeten achter een gesloten deur als er aangebeld wordt. DHL toont in de app zelfs het aantal bijtincidenten van dat jaar.
Daarnaast kunnen eigenaren van bijtende honden hun pakketten voortaan alleen nog ophalen bij een afhaalpunt.

Bron: NOS.nl
