Afgelopen week heeft de Europese Commissie de zogenaamde ‘Service Declaration’ met betrekking tot OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) gepubliceerd. Dit houdt in dat vanaf 24 december 2025 nieuw geregistreerde voertuigen verplicht moeten zijn uitgerust met de OSNMA Smart Tacho 2. Dat meldt TLN.
De huidige versie van de Smart Tacho 2 betreft de overgangsvariant, ook wel de transitie Smart Tacho 2, beschikt niet over de OSNMA-functionaliteit. Hoewel deze OSNMA-functionaliteit reeds was opgenomen in de technische specificaties van de Smart Tacho 2, was OSNMA op het moment van introductie nog niet operationeel. Om die reden is de transitie Smart Tacho 2 niet voorzien van deze functie.
De OSNMA-functionaliteit is ontwikkeld als aanvullende beveiligingsmaatregel ter voorkoming van manipulatie van satellietnavigatiesignalen. De transportsector is de eerste sector waarin deze technologie wettelijk verplicht wordt gesteld.
Tachografen die uiterlijk op 23 december 2025 zijn geïnstalleerd en behoren tot de transitievariant, hoeven niet verplicht te worden geüpdatet met OSNMA. Zij mogen in hun huidige vorm blijven functioneren als transitie Smart Tacho 2. Wanneer besloten wordt om een transitie tachograaf te updaten, is het belangrijk dat de werkplaats goed op de hoogte is van deze verschillen. Werkplaatsen zijn hierover geïnformeerd door de tachograaf leveranciers. TLN adviseert bij updates dit wel te communiceren/checken met de werkplaats.

Bron: TLN