Aanpassingen Eurovignet-richtlijn verbeteren veel, maar laten bottlenecks ongemoeid

Aanpassingen Eurovignet-richtlijn verbeteren veel, maar laten bottlenecks ongemoeid featured image

De Europese Commissie heeft deze week een aangepast voorstel gepresenteerd voor de Eurovignet-richtlijn, die de tolheffing en gebruiksrechten op Europese wegen regelt. De herziening moet zorgen voor meer juridische duidelijkheid en betere afstemming op de nieuwste CO₂-emissiestandaarden voor zware bedrijfsvoertuigen, opleggers en aanhangwagens. Toch blijven er volgens brancheorganisatie IRU belangrijke knelpunten bestaan — vooral rond de manier waarop CO₂-parameters en het VECTO-systeem worden toegepast.

De nieuwe richtlijn koppelt tolvariatie uitsluitend aan CO₂-uitstoot, zonder rekening te houden met andere koolstofarme of CO₂-neutrale brandstoffen. Dat betekent dat vervoerders die investeren in retrofit-, dual-fuel- of speciale voertuigen de tolprijs zien stijgen, ook al verminderen ze hun klimaatimpact. “Dit wordt gepresenteerd als een vereenvoudiging, maar in werkelijkheid verstevigt het een star systeem,” zegt IRU-directeur EU-zaken Raluca Marian. “Tolvariatie blijft vastzitten aan CO₂-parameters, zonder erkenning van alternatieve brandstofoplossingen. Daarmee wordt flexibiliteit uit het systeem gehaald en blijven fundamentele tekortkomingen bestaan.”

Een belangrijk pijnpunt betreft de toepassing van VECTO, de Europese CO₂-rekentool. Voor opleggers en aanhangwagens ontbreekt nog steeds duidelijkheid over hoe en wanneer VECTO moet worden toegepast en welke CO₂-standaarden gelden bij eerste toelating. Daardoor blijft onduidelijk hoe de emissieprestaties van combinaties eerlijk kunnen worden vergeleken en beprijsd.

Daarnaast laat de Commissie de kans liggen om inkomsten uit CO₂-gerelateerde tolheffingen te reserveren voor verduurzamingsprojecten binnen het wegtransport. Volgens de IRU is dat een gemiste kans om de sector te helpen bij investeringen in emissiereductie.

De herziene richtlijn gaat nu naar het Europees Parlement en de Raad. IRU roept beide instellingen op om te zorgen voor een eerlijk, flexibel en toekomstbestendig tolsysteem dat alle realistische routes naar verduurzaming ondersteunt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer