Internationale Super Eco Combi proef succesvol afgerond, nu Nederland nog

Internationale Super Eco Combi proef succesvol afgerond, nu Nederland nog featured image

Na een jaar intensieve praktijkproeven is het internationale pilotproject rond de innovatieve EcoDuo-combinatie succesvol afgerond. Het consortium van VDA, Schmitz Cargobull, Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics en TÜV Rheinland concludeert dat de combinatie zowel efficiënt als veilig is en een belangrijke bijdrage kan leveren aan klimaatvriendelijker transport.

De EcoDuo (of Super Eco Combi, zoals we hem in Nederland noemen) bestaat uit twee standaardopleggers die via een zogenaamde dolly door één trekker worden vervoerd. Met een totale lengte van 31,70 meter en een toegestaan totaalgewicht van 40 ton (44 ton in gecombineerd vervoer) voldoet de combinatie aan alle technische veiligheidseisen en kan deze eenvoudig worden geïntegreerd in bestaande logistieke structuren. Het concept functioneert als schakel tussen weg- en railtransport, een belangrijk voordeel ten opzichte van traditionele langeafstandsvrachtwagens. Doordat de standaardopleggers eenvoudig op spoorwagons kunnen worden geladen, biedt de EcoDuo meer transportvolume met minder ritten, waardoor CO₂-uitstoot kan worden verminderd en de effecten van het chauffeursgebrek deels kunnen worden opgevangen.

Uit de proef blijkt bovendien dat de EcoDuo zonder extra inspanning over spoor kan worden vervoerd. Alleen aanpassingen op terminals zijn nodig om het koppelen en ontkoppelen van de opleggers mogelijk te maken. De volgende stap is de invoering van de EcoDuo in regulier gebruik, waarvoor aanpassing van de bestaande uitzonderingsregeling voor oversize voertuigen noodzakelijk is. Het doel is om het type 6 in te voeren als voertuigcategorie voor combinaties tot 32 meter, inzetbaar op een positief netwerk van wegen en gecombineerde terminals.

Volgens VDA-directeur Andreas Rade toont de pilot aan dat de EcoDuo praktisch, ecologisch en economisch aantrekkelijk is. “Het concept kan naadloos in bestaande structuren worden geïntegreerd en ondersteunt de transport- en klimaatdoelen van de Duitse overheid. Het versterkt bovendien duurzaam het gecombineerd vervoer.”

Met de succesvolle afronding in Duitsland groeit de belangstelling voor toepassing in Nederland, waar de sector onderzoekt hoe de Super Eco Combi kan bijdragen aan efficiënter en duurzamer goederenvervoer. Als alles volgens planning verloopt, kan de eerste proef volgens het nieuwe concept in november van start gaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer