Vier toonaangevende Europese brancheorganisaties uit de transport- en logistieksector waarschuwen de Europese Commissie voor het invoeren van verplichte zero-emissiedoelstellingen voor vrachtwagens. Volgens de organisaties zou zo’n maatregel de groene transitie juist kunnen ontregelen zolang de randvoorwaarden nog niet op orde zijn.
In een gezamenlijke brief aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen spreken IRU (wegvervoer), CLECAT (expediteurs), de European Shippers’ Council (verladers) en de Global Cold Chain Alliance (gekoelde logistiek) hun zorg uit over plannen om bindende aankoop- of gebruiksdoelen voor zero-emissietrucks op te leggen. De organisaties benadrukken dat zij de klimaatdoelen van de EU volledig steunen, maar dat voortgang alleen mogelijk is “wanneer de randvoorwaarden aanwezig zijn, niet via strafmaatregelen.”
De sector wijst erop dat de verkoop van elektrische vrachtwagens in de EU in 2025 al met 40 procent is gestegen, terwijl de totale markt kromp. Dat toont volgens hen aan dat bedrijven investeren wanneer de businesscase klopt. Gebrekkige laadinfrastructuur, hoge kosten en beperkte netcapaciteit blijven echter grote obstakels.
Verplichte zero-emissietargets zouden vooral kleine en middelgrote vervoerders treffen, die 95 procent van de Europese markt uitmaken. Ook specifieke segmenten zoals koeltransport en bouwlogistiek kampen met technische beperkingen.
De organisaties pleiten in plaats daarvan voor gerichte aankoopsubsidies, versnelde aanleg van laadinfrastructuur en herinvestering van inkomsten uit de Eurovignet- en ETS2-systemen in verduurzaming van het wegtransport.

