Lumas Truck- en Trailerservice maakt het verschil met TruckXL

Lumas Truck- en Trailerservice maakt het verschil met TruckXL featured image

Als we het terrein van Lumas Truckservice in Bodegraven oprijden maakt een groep enthousiaste mannen net een rondje langs een gloednieuwe, donkerrode, elektrische Renault T. Het is de nieuwste aanwinst van Griffioen Transport, een eveneens Bodegraafs bedrijf gespecialiseerd in het transport van piano’s en vleugels. Een bijzondere dienstverlening die op zijn beurt om bijzondere dienstverlening vraagt. Dat is waar TruckXL om de hoek komt kijken. [INHOUD | INDEX TTMnl2025_3_36_39]

Onder de mannen zijn Henk Griffioen en Peter Meijers van Griffioen Transport en Hans-Jan Goudriaan, mede-eigenaar van Lumas Truckservice. De relatie van beide bedrijven gaat tientallen jaren en meerdere generaties terug. Dat verklaart ook waarom niet de Renault Trucks-dealer, maar Lumas het wagenpark van Griffioen levert en daarna het onderhoud verzorgt.

Enthousiast bij de Renault T (vlnr): Henk Griffioen en Peter Meijers, eigenaren Griffioen Transport, Hans-Jan Goudriaan, mede-eigenaar Lumas Truckservice en formulemanager TruckXL Thies Elbertsen.

‘Nieuwe auto’s houden ons scherp’

Hans-Jan weet dat hij hiermee een unieke service verleent. “Meestal zien universele werkplaatsen als de onze zulke auto’s pas nadat het onderhoudscontract of de garantieperiode is afgelopen, maar het zijn juist deze nieuwe auto’s die ons scherp houden en de monteurs blijven uitdagen. Het is een van de manieren waarop we bij kunnen blijven met de nieuwste technische ontwikkelingen.”

Een andere manier is opleiden. “Daarbij helpt het enorm dat we zijn aangesloten bij TruckXL”, zegt Hans-Jan. “Medewerkers krijgen daardoor elk jaar een opleidingsbudget dat ze kunnen besteden aan opleidingen. Dat kan een technische training zijn, maar ook een commerciële.” Een concreet voorbeeld? “Neem die elektrische Renault, daar mag alleen een NEN 9140-gecertificeerde monteur aan werken. Bij ons heeft de monteur dat certificaat via TruckXL gehaald.”

Dat Hans-Jan blij is met de formule laat hij graag aan de buitenwereld zien. “De huisstijl ziet er fris en modern uit, daarom heb ik besloten om het meteen goed aan te pakken en de stijl helemaal door te voeren.” Inderdaad, of je nu naar de bedrijfsauto’s, vlaggen of werkkleding kijkt, overal komt het TruckXL-logo terug. “Zichtbaarheid van het merk vind ik belangrijk”, zegt Hans-Jan, “omdat ik geloof dat deze formule de branche echt vooruithelpt.”

TruckXL helpt met personeelsvraagstuk

Nu het gesprek toch over de branche gaat brengen we voorzichtig een uitdaging ter sprake. “Ja, ook bij ons mag er wel een monteur bij”, bevestigt Hans-Jan. “Gelukkig heb ik deze week een sollicitant, hopelijk bevalt het gesprek wederzijds.” In zijn wens naar meer personeel biedt TruckXL handreikingen. “Ze werken hard om de branche bekender te maken en hebben acties lopen om de mensen die wij nodig hebben aan te spreken”, zegt Hans-Jan.

TruckXL formulemanager Thies Elbertsen, die ook bij het gesprek is aangeschoven, licht toe hoe dat in zijn werk gaat. “We hebben een bureau in de arm genomen dat gespecialiseerd is in het landelijk bereiken van de arbeidsmarkt. Daarnaast is er een eigen vacatureplatform opgezet en bereiken we de doelgroep met gerichte videocampagnes.” Het werk werpt zijn vruchten af: “We zijn nog niet eens zo lang bezig, maar de eerste vacatures bij TruckXL-deelnemers zijn al via deze campagnes ingevuld.”

‘Van ondernemer tot ondernemer’

Voor de ondernemer lijken de voordelen van TruckXL inmiddels duidelijk, maar wat merkt zijn klant daarvan? Henk Griffioen: “Vooropgesteld, we hebben te maken met een lokaal bedrijf dat zijn klanten nog ouderwets goed behandelt. Bij grote dealerbedrijven hebben we niet het gevoel op de eerste plaats te staan, hier bij Lumas wel. We werken van ondernemer tot ondernemer, van persoon tot persoon.” Hoe dat tot uiting komt? Peter Meijers: “Ik loop hier zó de werkplaats in, bijvoorbeeld. En een tijd geleden strandde een van onze busjes in het centrum van Amsterdam, een plek waar zo’n auto echt niet kan blijven staan. Lumas heeft hem zonder morren dezelfde dag nog opgehaald.”

Bij dergelijke pechgevallen, die gelukkig zeldzaam zijn, komt het van pas dat Lumas onderdeel is van een formule met meer dan 50 werkplaatsen in Nederland en België. Henk: “Laatst strandden we op een afstand die voor Hans-Jan minder snel bereikbaar was. Hij schakelde een TruckXL-collega in, die ons snel weer op weg geholpen heeft. Mooi hoe onze lokale garage de dienstverlening van een landelijk opererend bedrijf kan bieden.” Over meerwaarde gesproken: “Ik vind dat opleidingsprogramma echt top”, zegt Henk tegen Hans-Jan. “Hoe beter jouw monteur op de hoogte is, hoe eerder mijn auto weer rijdt.”

Enige in een niche

Mocht je overigens denken dat Griffioen, dat als pianotransporteur onmiskenbaar in een niche opereert, een kleine speler is: je hebt het mis. “We hebben in Nederland twaalf trucks en vier bussen”, zegt Peter, “en onze Engelse tak heeft nog eens drie trucks en net zoveel bussen.” “Het is inderdaad een niche”, vult Henk aan, “maar wij zijn eigenlijk de enige die dit werk op deze schaal uitvoert.” Die schaal wordt zichtbaar als de deur naar de grote, geconditioneerde loods opengaat. We durven te garanderen dat je nog nooit zoveel piano’s en vleugels bij elkaar hebt gezien.

Ondanks de relatief grote schaal waarop Griffioen opereert blijft werken met piano’s iets persoonlijks. “We rijden voor grote fabrikanten en winkelketens, maar net zo goed voor particulieren die hun kostbare bezit willen verplaatsen of tijdelijk in onze opslag stallen”, zegt Henk. “Een piano is natuurlijk een prachtig product, maar er komt ook heel veel emotie bij kijken. Daarom is bij ons de persoonlijke benadering zo belangrijk.”

‘Netwerk is het belangrijkste’

Dit persoonlijke aspect is ook wat Hans-Jan Goudriaan aantrekt aan TruckXL. ‘”Ik werk op mijn eigen manier terwijl ik toch deel uitmaak van iets groters. Ik kende al veel mensen in de omgeving, sinds ik lid ben van TruckXL is dat netwerk alleen maar gegroeid. Je hoort al aan het verhaal van Griffioen hoe nuttig dat kan zijn.”

Ook in de dagelijkse gang van zaken speelt het netwerk een steeds grotere rol. “Er is een TruckXL-appgroep waarin technische uitdagingen worden gedeeld. Met z’n allen weten we meer dan één, dus als we er zelf niet uitkomen is er bijna altijd iemand in het netwerk die een probleem al eens heeft meegemaakt en opgelost. Dat scheelt kostbare zoekuren, waar ook de klant van profiteert.”

Hans-Jan verwacht dat het netwerk in de toekomst alleen maar groter en belangrijker zal worden, wat wordt benadrukt door een recente ontwikkeling. “Sinds kort werkt TruckXL samen met FleetCareXL, waardoor we bijvoorbeeld slimme software krijgen die ervoor zorgt dat we meer en grotere wagenparken kunnen onderhouden met dezelfde persoonlijke service als we aan bijvoorbeeld Griffioen leveren. Want TruckXL staat voor korte lijntjes”, aldus Hans-Jan, “zo simpel is het.”

“TruckXL staat voor korte lijntjes. Zo simpel is het”, aldus Hans-Jan Goudriaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer