De Rotterdamse ontwerper en bouwer van lithium-ion batterijsystemen Maxwell+Spark heeft een tweede Series B financieringsronde afgerond ter waarde van 13 miljoen euro. Nieuwe investeerders zijn Chevron Technology Ventures uit de VS en Idemitsu uit Japan. De ronde stond onder leiding van Klima, het energietransitiefonds van vermogensbeheerder Alantra.
Met de nieuwe kapitaalinjectie wil Maxwell+Spark zijn technologie verder opschalen om de logistieksector te elektrificeren. Het bedrijf ontwikkelt een uniform batterij-ecosysteem dat dieselmotoren en loodzuursystemen vervangt in onder meer heftrucks, koeltrailers, bakwagens en noodstroominstallaties.
De investeringsronde volgt op een eerdere injectie van 9 miljoen euro van Klima, die in september 2025 werd afgerond. Eerder stapte ook Fairtree Elevant Ventures in bij de Series A-ronde. Met de toetreding van Chevron Technology Ventures en Idemitsu krijgt Maxwell+Spark stevige internationale ruggensteun.
De batterijsystemen van Maxwell+Spark zijn modulair, circulair, data-gestuurd en onderling verbonden. Dankzij acht jaar aan operationele data van duizenden systemen kan het bedrijf zijn technologie continu verbeteren. Door afzonderlijke machines te koppelen tot één geïntegreerd netwerk helpt Maxwell+Spark transportbedrijven hun kosten te verlagen, prestaties te optimaliseren en CO₂-uitstoot te reduceren.
Sinds 2022 werkt het bedrijf samen met TIP Group aan de introductie van het advantage.li-koeltrailersysteem, dat volledig elektrisch werkt. Daarmee verdwijnt het lawaai en de uitstoot van traditionele koelmotoren. Bedrijven als Distrifresh, DLG en PostNL gebruiken het systeem inmiddels in hun vloot.
CEO Clinton Bemont noemt de nieuwe investering “een krachtige bevestiging van onze visie”. “Logistiek CO₂-neutraal maken is complex en kostbaar, maar deze steun stelt ons in staat sneller te groeien en verder te innoveren”, aldus Bemont.

