Zes grote Europese truckfabrikanten – Scania, MAN, Volvo Trucks, Daimler Truck, Iveco en Ford – hebben in een brief aan de Europese Commissie gevraagd om versoepeling van de CO₂-regelgeving voor vrachtwagens. Daarmee zouden zij extra emissiekredieten kunnen genereren, wat volgens milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) de overgang naar zero-emissietrucks aanzienlijk zou vertragen.
T&E berekende dat de voorgestelde aanpassing de productie en verkoop van elektrische en waterstoftrucks in 2030 met zo’n 27 procent zou kunnen verminderen. Dat zou niet alleen de klimaatdoelen van de EU ondermijnen, maar ook zorgen voor onzekerheid bij investeerders in laadinfrastructuur en stroomnetten.
Volgens Stef Cornelis van T&E proberen de fabrikanten de indruk te wekken dat het om een kleine technische wijziging gaat, “maar in werkelijkheid betekent dit een forse stap terug in Europa’s plannen om het vrachtverkeer te verduurzamen.” Hij waarschuwt dat uitstel de Europese industrie op achterstand kan zetten ten opzichte van Chinese concurrenten, die juist volop inzetten op emissievrije vrachtwagens.
De Europese Commissie bespreekt de komende weken of de bestaande CO₂-doelstellingen voor vrachtwagens worden aangepast of gehandhaafd.


