De Europese Commissie wil dat vrachtwagenfabrikanten de komende jaren fors meer zero-emissietrucks verkopen. In Brussel wordt nu nagedacht over verplichtingen voor grote verladers en vervoerders om een bepaald aandeel zero-emissietrucks aan te schaffen. IRU vindt dat een verkeerde route en is een petitie gestart.
IRU, waar ook TLN bij is aangesloten, vindt dat een verkeerde route. De organisatie steunt de overgang naar schoon vervoer, maar waarschuwt dat aankoopverplichtingen averechts kunnen werken zolang de basisvoorwaarden, voldoende laadcapaciteit, betaalbare voertuigen en beschikbare stroom, nog niet op orde zijn.
Dankzij Nederlandse regelingen en het ondernemersinitiatief van onze sector loopt Nederland voorop in de transitie naar zero-emissie goederenvervoer. Toch ervaren ook Nederlandse transportondernemers dat de overstap nog niet voor iedereen haalbaar is. De IRU is daarom een petitie gestart onder het motto ‘Ja tegen vergroening, nee tegen verplichtingen.’
Daarmee wordt in Brussel een duidelijk signaal afgegeven: de transportsector wil vergroenen, maar heeft daarvoor haalbaar beleid en realistische randvoorwaarden nodig, geen opgelegde quota. Je kunt de oproep ondersteunen tot 24 november.

