Scania toch weer verder met waterstoftruck

Scania toch weer verder met waterstoftruck featured image

Scania toonde afgelopen week op de vakbeurs TransportCH in Bern voor het eerst een vrachtwagen met waterstof-brandstofcel. Daarmee lijkt de Zweedse fabrikant toch weer een stap te zetten met deze technologie. Enkele jaren geleden verklaarde Scania dat de aandacht “volledig naar batterij-elektrisch” ging.

De nu gepresenteerde truck is onderdeel van het Scania Pilot Partner-programma, waarin de fabrikant samen met klanten nieuwe aandrijfconcepten test in de praktijk. De eerste waterstoftruck wordt geleverd aan Asko Norge AS, gevolgd door vier Zwitserse bedrijven: Emmi Schweiz, Genossenschaft Migros Ostschweiz, Traveco Transporte en Retralog. Zij zullen de voertuigen de komende jaren in dagelijks transport inzetten.

De truck combineert een elektrische aandrijflijn met een brandstofcelsysteem dat waterstof omzet in elektriciteit. De enige uitstoot is waterdamp. Volgens Scania heeft het voertuig een actieradius tot 1.000 kilometer en kan het snel worden bijgetankt – eigenschappen die de technologie interessant maken voor langeafstandstransport.

“Met deze voertuigen zetten we een volgende stap richting fossielvrije transportoplossingen”, verklaarde Scania-CEO Christian Levin bij de sleuteloverdracht aan de Zwitserse pilotklanten. “Samen met onze partners verzamelen we praktijkervaringen die direct bijdragen aan de ontwikkeling van betrouwbare, duurzame trucks.”

Hoewel batterij-elektrisch voor Scania de hoofdrichting blijft, ziet de fabrikant waterstof nu opnieuw als aanvullende technologie binnen de zogenoemde Multi-Energy-strategie. Daarmee erkent Scania dat de route naar zero-emissie transport niet via één, maar meerdere energievormen zal verlopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer