Invoering ETS2 uitgesteld naar 2028

Invoering ETS2 uitgesteld naar 2028 featured image

De invoering van ETS2, het Europese emissiehandelssysteem dat ook wegtransport en gebouwen omvat, wordt met een jaar uitgesteld tot 2028. Dat besloot de milieucommissie van het Europees Parlement deze week bij het vaststellen van haar positie over de aangescherpte klimaatwet.

Wat op het eerste gezicht een technische aanpassing lijkt, heeft forse gevolgen voor de transportsector. ETS2 moest vanaf 2027 een CO₂-prijs leggen op fossiele brandstoffen in transport, wat de overstap naar elektrische vrachtwagens financieel aantrekkelijker zou maken. Door het uitstel verschuift die prikkel, en dreigt de groei van het marktaandeel van eTrucks te vertragen.

Intussen blijven de reductiedoelen overeind. Truckfabrikanten moeten tegen 2030 hun gemiddelde CO₂-uitstoot met 45 procent verlagen ten opzichte van 2019/2020. Wie dat niet haalt, riskeert boetes van 4.250 euro per gram overschrijding per voertuig – een astronomisch bedrag bij de huidige emissieniveaus.

Het uitstel van ETS2 betekent dus geen uitstel van de klimaatverplichtingen, maar eerder extra druk om de elektrificatie versneld door te voeren. Tegelijk pleit het Europees Parlement voor meer flexibiliteit in de uitvoering van klimaatdoelen en bevestigt het een ambitieus tussendoel: 90 procent emissiereductie in 2040 op weg naar een klimaatneutrale EU in 2050.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer