Mercedes-Benz Trucks presenteert de nieuwe Safety Truck, een demonstratiemodel dat laat zien hoe ver de fabrikant inmiddels is in het verhogen van verkeersveiligheid. De Safety Truck is gebaseerd op de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 600 en koppelt emissievrij rijden aan een uitgebreid pakket aan geavanceerde assistentiesystemen.
TTM.nl kon de Safety Truck als eerste zien op het testcircuit in Wörth am Rhein. Zoals altijd is de Safety Truck uitgevoerd in opvallend geel. Fraai zijn de zonneklep met LED-lampjes en de mooie donker getinte wielnaven op zowel de voor- als achteras, voorzien van het Mercedes-Benz logo. Op de achterzijde van de cabine staat groot ‘Actros’.
De truck is uitgerust met een nieuwe elektronische architectuur die radar- en cameradata samenvoegt. Dankzij zes sensoren – waaronder vier short-range radars, een long-range radar en een multifunctionele camera – ontstaat een detectiehoek van 270 graden rondom het voertuig. De rekenkracht van het systeem is twintig keer hoger dan voorheen, wat de effectiviteit van actieve veiligheidssystemen aanzienlijk vergroot.
Tot het uitgebreide veiligheidsarsenaal behoren onder meer Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2, Front Guard Assist, Traffic Sign Assist en Active Drive Assist 3. De meeste systemen zijn standaard op nieuwe Mercedes-Benz trucks en voldoen aan, of overtreffen zelfs, de sinds juli 2024 geldende GSR-regelgeving. Vanaf februari 2026 voegt Mercedes-Benz Trucks twee verder verbeterde systemen toe: Active Brake Assist 6 Plus en Attention Assist 2.
Active Brake Assist 6 kan bij snelheden tot 60 km/h automatisch een noodstop uitvoeren voor overstekende of naderende voetgangers en fietsers. Het systeem herkent voertuigen tot 250 meter afstand en voert noodstops uit tot 80 km/h. De Plus-versie, beschikbaar vanaf 2026, voldoet zelfs al aan regelgeving die pas in 2028 ingaat.
Attention Assist 2 gebruikt een infraroodcamera om hoofd- en oogbewegingen te analyseren. De truck herkent tekenen van vermoeidheid of afleiding en waarschuwt de chauffeur tijdig. Alle gegevens blijven in het voertuig en worden na vijftien minuten gewist.
Ook aan de zijkant en voorzijde wordt het zicht drastisch verbeterd. Active Sideguard Assist 2 monitort zowel bestuurders- als passagierszijde en kan bij snelheden tot 20 km/h automatisch remmen als een gevaarlijke situatie ontstaat tijdens het afslaan. Front Guard Assist bewaakt het gebied direct vóór de truck – vooral relevant bij wegrijden in druk stedelijk verkeer.
Volgens Rainer Müller-Finkeldei, hoofd Productontwikkeling, onderstreept de nieuwe Safety Truck de ambitie van Mercedes-Benz Trucks om “de ontwikkeling van systemen te blijven versnellen die de visie van ongevalvrij rijden dichterbij brengen.”












