Goed nieuws voor Groenewegen: de opleggerfabrikant krijgt de TÜV XL certificering voor haar volledige programma van schuifzeilopleggers en boxopleggers. Ongeacht de chassislengte, het aantal assen of stuursysteem, kan Groenewegen een carrosserieopbouw uitvoeren volgens de TÜV XL normen voor vormgesloten ladingzekering.
Op 6 en 7 januari 2009 heeft een technisch team van TÜV Nord een reeks testen uitgevoerd op de Groenewegen carrosserieën. Daarbij werden er conform de normering uitzonderlijk grote krachten uitgeoefend op de voorzijde, zijkant en de achterdeuren. Deze testen werden herhaald voor de schuifzeilopleggers en voor het eerst uitgevoerd op de boxopleggers. Alle carrosserieën bleken bestand tegen het testgeweld en voldoen daarmee aan de strenge normen van de TÜV.
Groenewegen had voor de test enkele relaties uitgenodigd die hun vloot uitbreiden met TÜV XL gecertificeerde opleggers.
Ir. Ad van Nijnatten, technisch directeur van Groenewegen: “Al onze boxopleggers, ongeacht de uitvoering met plywood of polycarbonaat panelen, zijn gecertificeerd tot 27 ton laadgewicht. Met de schuifzeilopleggers zijn we zelfs tot 32 ton laadgewicht gegaan. Hoewel met dit laadgewicht niet gereden mag worden in Duitsland – waar met name TÜV normen door de autoriteiten strikt worden gevolgd – bevestigt de uitzonderlijk grote belasting op de carrosserie tijdens deze test voor het 32-tons TÜV certificaat de kwaliteit van de materialen en de constructie.”
TÜV XL Retrofitting Pakket
Groenewegen heeft naar aanleiding van de geslaagde testen op haar boxopleggers en schuifzeilopleggers, een retrofitting pakket samengesteld waarmee de meeste Groenewegen opleggers
kunnen worden omgebouwd. Met deze aanpassing kan door Groenewegen een TÜV XL certificaat worden afgegeven op deze opleggers. Deze aanpassingen worden uitgevoerd door de Groenewegen service werkplaatsen in Etten-Leur en Schiedam.
Ir. Ad van Nijnatten, Technisch Directeur van Groenewegen: “Het belang van veiligheid in combinatie met ladingzekering heeft het afgelopen jaar een grote vlucht genomen. Een toenemend aantal van onze klanten neemt het zekere voor het onzekere en laat nieuwe opleggers uitvoeren met een TÜV XL certificaat. De meerkosten van een TÜV XL oplegger wegen bij lange na niet op tegen de kosten die onderweg worden gemaakt nadat men is aangehouden en pas verder kan indien de ladingzekering is uitgevoerd volgens de normen van de lokale autoriteiten.”
