In mei komt de ASO, de organistor van de Dakar Rally, naar Nederland om met de Nederlandse truckers te praten over hun eisenpakket voor de volgende editie van de rally. De truckers zijn ontevreden over de late starttijd, heel ver achter de auto’s en motoren, waardoor er weinig daglicht overblijft om het moeilijke parkoers te rijden. Ook is er grote ontevredenheid over het smalle parcours van de eerste en de laatste dagen. Er was geen mogelijkheid in te halen, en het werd dus een lange dag achter elkaar aanrijden in het stof.
Komt de ASO niet met een betere indeling van de startprocedure en het parcours, dan zullen veel Nederlandse truckers vertrekken naar Africa. Rob Vink heeft al aangegeven voor de Africa race te kiezen. In dat geval zal de Silk Way Rally in september de voorlopig laatste keer zijn dat de toppers op truck rally elkaar ontmoeten. De organisatie biedt een aantrekkelijk parket voor de deelnemers. Er wordt een ferry beschikbaar gesteld om het materiaal naar Sint Petersburg te varen, plus gratis brandstof om naar Kazan te rijden, waar de start zal plaats vinden. En het materiaal wordt 2 dagen na de rally terug gevlogen naar de thuisbasis van de teams.
Behalve een oppermachtige Kamaz vloot van 12 rally trucks, zullen onder andere Ginaf Rally Power en Team De Rooy aanwezig zijn. Ook MAN on a mission overweegt mee te doen. Voor De Rooy is dit de kans om de nieuwe truck uit te proberen. Het is nog steeds de vraag of Gerard de Rooy in januari in Zuid Amerika zal zijn, of dat hij samen met zijn vader de Africa Race zal rijden.
Bron: Autosportnieuws.be