“Een fusie tussen MAN en Scania heeft momenteel geen prioriteit, maar we staan zeker open voor een samenwerking”, zei MAN’s nieuwe CEO Georg Pachta-Reyhofen maandag bij de presentatie van de jaarcijfers.
“Wij hebben altijd opengestaan voor samenwerking en dat doen we nog steeds”, aldus Pachta- Reyhofen, die zei dat industriële redenen voor een samengaan er nog steeds zijn. “Er zijn nog immer voordelen van synergie, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van nieuwe duurzame motortechnologie.” Hij wilde echter niet ingaan op de vraag of er ook een tijdsplanning is voor de fusie dan wel vergaande samenwerking.
Dat is overigens een reële vraag, want het lijkt erop dat Volkswagen, aandeelhouder van zowel MAN als Scania, achter de schermen hard werkt aan een samengaan van beide truckmerken. De afgelopen maanden werd zowat de hele top van MAN vervangen. Boze tongen beweren dat daar VW-topman Ferdinand Piech achterzit. Bij MAN is de tegenstand dan inmiddels geminimaliseerd, Scania topman Leif Östling is een felle tegenstander van de fusie. De laatste weken doen er echter geruchten de ronde dat er ook aan zijn stoelpoten wordt gezaagd en dat het allerminst zeker is dat hij zijn nog tot 2012 durende contract uitdient.
