Ook in 2009 waren elektronische problemen in de Duitse ADAC statistiek weer de belangrijkste oorzaak voor pech onderweg bij trucks. De pech-oorzaken worden steeds ingewikkelder.
In ruim 30% van alle gevallen waren elektronische dan wel elektrische problemen de belangrijkste pechoorzaak. In 2008 lag dat percentage nog op 28,2 %. Het is echter niet de software die de geest geeft maar ‘externe’ factoren, zoals een kapotte dynamo, een lege batterij of een defecte startmotor. Op de tweede plaats als pechoorzaak komen, met 27%, de banden. Daar zit de oorzaak vaak in de band zelf: Onderspanning, separatie of inrijdingen. Losse wielmoeren of velgschade spelen geen rol. Op de derde plaats komen met 22% motorproblemen. Daar zijn kapotte V-snaren de grootste boosdoener. Daarna komen defecten aan het koelsysteem, problemen met filters en lekkende slangverbindingen.
De statistieken zijn gemaakt op basis van 93.000 pechgevallen in heel Europa. De ADAC constateert in algemene zin dat de oorzaken van de pechgevallen steeds ingewikkelder en dus kostbaarder worden met ale gevolg ook langere stilstand.
Bron: Persbericht ADAC