Het eerste Dual Fuel project in Nederland, dat in nauwe samenwerking met RDW is opgezet, is van start gegaan. In de praktijk wordt getest of het gecombineerd rijden op bio-aardgas en diesel de verwachte voordelen oplevert.
In de komende maanden zullen twee verduurzaamde, door diesel en aardgas aangedreven trucks de weg op gaan. Het project is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de Provincie Noord-Brabant. Voor de transporteur is een aanzienlijke verlaging van de kostprijs per kilometer mogelijk”, aldus Rob Winkel, projectmanager van consortiumleider Ecofys. “Bovendien zijn er belangrijke milieuvoordelen zoals een reductie van de CO2 uitstoot met 35% bij het gebruik van biogas of groen gas. Ook ten aanzien van schadelijke emissies zoals PM10 en NOx zijn aanzienlijke verbeteringen te verwachten. Een geoptimaliseerde oxidatiekatalysator kan het hogere aandeel onverbrande koolwaterstoffen (HC) in het uitlaatgas reduceren. De genoemde voordelen gaan overigens niet ten koste van de prestaties, want die blijven bij toepassing van dit systeem gelijk aan die van conventionele dieseltrucks.”
Praktijk
Het consortium bestaat uit een combinatie van verschillende partijen met één overeenkomst: de wil om duurzame mobiliteitstoepassingen in de praktijk te brengen. Wil Versteijnen, Algemeen Directeur van Gebr. Versteijnen Transport (GVT): “Versteijnen heeft kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan, en wil graag actief bijdragen aan de verduurzaming van de transportbranche. Met dit ‘consortium van doeners’ brengen we die verduurzaming weer een stap dichterbij”.
De resultaten van de praktijktest worden eind 2010 verwacht. Bij een positieve uitkomst wordt de weg vrijgemaakt voor grootschalige toepassing van gecombineerd rijden op aardgas en diesel in de transportbranche.
