Bandenmerk Goodyear presenteerde eind vorige week een nieuwe generatie trailerband: de Marathon LHT II. Goodyear presteerde het om de rolweerstand van de band fors te verlagen en de kilometrage te verhogen. Daarbij werd de band 7,5 kg lichter.
De Marathon LHT II is de meest recent toevoeging aan de Goodyear Max Technology FuelMax familie, en vormt een aanvulling op de Marathon Long Haul Steer II en Marathon Long Haul Drive II.
Rolweerstand is bij een band superbelangrijk, stelt Goodyear. Als de rolweerstand lager is, profiteert iedereen. De transporteur, want hij is minder brandstof kwijt, en de rest van de wereld ook, want de CO2-uitstoot van de truck vermindert dus.
De LHT II is een compleet nieuwe band die een lagere rolweerstand paart aan een kortere remweg op nat wegdek. Dat kreeg Goodyear voor elkaar door een combinatie van nieuwe constructietechnieken, het profielontwerp en compounds. Het karkas heeft herontworpen parameters voor de componenten, het resultaat van geavanceerde computermodellen, die zowel de temperatuur als de rolweerstand verlagen. De jongste generatie staaldraadgordels in het loopvlak verbeteren de stabiliteit en verminderen energieverlies door bandenvervorming. De stabiele karkasvorm en nieuwe generatie hielzone verbeteren de stabiliteit en de rolweerstand verder met het extra voordeel dat de vernieuwbaarheid is verbeterd. Het LHT II’s compacte profielontwerp zorgt voor een gering energieverlies, wat opnieuw voor een lagere rolweerstand en verminderd verbruik zorgt. Het loopvlak heeft meerdere prestatieverbeterende kenmerken: de multiradiale vorm zorgt voor gelijkmatige slijtage, terwijl de brede, sterke schouderribben bijdragen aan een hoog kilometrage en de weerstand tegen beschadiging. De lameldichtheid- en verdeling zorgt voor betere remprestaties op nat, en een lage rolweerstand en lage geluidsproductie. Andere kenmerken, waaronder de variabele schouderhoekgeometrie, zorgen voor een robuustheid en weerstand t
egen beschadiging, een vermindering van het vasthouden van stenen en bescheming tegen het vormen van barsten. De nieuwe profilecompoundtechnologie, met een hoog aandeel silica, biedt een fijne balans tussen rolweerstand, remmen op nat en kilometrage. De rolweerstand is volgens Goodyear verlaagd met 19 procent, wat volgens onafhankelijke test van TüV Sud wordt bevestigd. Ook is er sprake van vijf procent meer kilometrage. De Marathon LHT II weegt 7,5 kg minder dan zijn voorganger. Dat betekent op een 3 assige trailer een gewichtsbesparing van 45 kilogram, wat de laadcapaciteit van de trailer positief beïnvloedt.
De verbeterde prestaties van de Marathon LHT II stelt transporteurs volgens Goodyear in staat om fors te besparen. bij een 40-tons 4X2 vrachtauto met drie-assige semi-trailer die bijvoorbeeld wordt uitgerust met een combinatie van de LHS II stuuras-, de LHD II trekas- en de LHT II trailerband, kunnen de jaarlijkse brandstofkosten per vrachtauto met 2.300 euro worden verlaagd en de CO2-uitstoot met 5.200 kilogram per jaar, zo rekent Goodyear graag voor. Het Oostenrijkse Zeller Transporte nam deel aan praktijktests van de nieuwe band. De testresultaten laten een reductie van 3,7 procent in het brandstofverbruik zien in vergeleken met zijn voorganger, wat in financiële zin neerkomt op een besparing van 3.313 euro per vrachtauto per jaar.
De Goodyear Marathon LHT II zal aanvankelijk beschikbaar komen in de volgende drie maten vanaf september 2010. De maten zijn 385/55R22.5, 435/50R19.5 en 385/65R22.5. De nieuwe Marathon LHT II is zo’n 10 procent duurder in aanschaf dan zijn voorganger.
