Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn zeer verheugd over het feit dat de Raad van State woensdag het Tracébesluit voor de verbreding van de A50 tussen Valburg en Grijsoord niet heeft vernietigd. Het vervoerend en het verladend bedrijfsleven schat de economische schade alleen wat betreft het wegvak Grijsoord tot Valburg op circa 5 miljoen euro als gevolg van de vele files op de A50. Het is volgens EVO en TLN dan ook noodzakelijk dat de weg zo snel mogelijk wordt verbreed.
“De A50 vormt voor het vrachtverkeer een belangrijke verbinding voor het regionale verkeer in de Stadsregio Arnhem – Nijmegen maar ook voor internationaal verkeer bijvoorbeeld tussen de Rotterdamse haven en het Duitse Ruhrgebied. Over grote afstand vormt de brug bij Heteren de enige grote oeververbinding over de Neder-Rijn. Van een robuust wegennetwerk in de Stadsregio is dan ook geen sprake. Het is al lang duidelijk dat de geplande verbreding van de A50 niet voldoende is om de verwachte groei van het goederenvervoer op te vangen. Daarvoor is de doortrekking van de A15 tussen het knooppunt Ressen en de A12 noodzakelijk. TLN en EVO zullen er alles aan doen om de A15 doorgetrokken te krijgen en hopen dat de A50 zo snel mogelijk verbreed wordt. Een nieuwe aansluiting ter hoogte van de Amsterdamseweg nabij het knooppunt Grijsoord, zoals de gemeente Arnhem dinsdag voorstelde, is wat de organisaties betreft geen optie. Op dit moment is het voor vrachtverkeer dat komt vanaf verzorgingsplaats De Slenk al zeer lastig en gevaarlijk om de A12 richting Utrecht op te komen en een nieuwe aansluiting zal die situatie nog gevaarlijker maken”, aldus EVO en TLN.
Transportsector blij met verbreding A50
