Foto’s: Nieuw DNA voor VW Caddy

Foto’s: Nieuw DNA voor VW Caddy featured image

Volkswagen Bedrijfswagens heeft haar kleinste bestelauto Caddy opgefrist. Al spreekt VW liever van een nieuw ‘DNA design’, omdat het front van de Caddy nu sterk lijkt op dat van de Volkswagen Transporter en Amarok. Er zijn ook vier nieuwe diesels verkrijgbaar, waar downsizing en beperking van emissie belangrijk zijn.

VW Caddy 2010Wat VW wil bereiken met het nieuwe ontwerp van de Caddy is duidelijk als de auto de hoek om komt rijden: eenheid in design. Je denkt namelijk eerst dat je een Golf ziet. De grille en de koplampen van de Caddy lijken precies op die van de Golf, maar ook op die van de Transporter en de Amarok. De motorkap van de Caddy is ook vernieuwd, en lijkt nu net als bij de andere VW’s los over de koplampen gelegd. De zijschermen zijn ook compleet vernieuwd. Aan de achterzijde van de Caddy is ook wat veranderd, al is ’t niet veel. De achterlichten zijn licht gewijzigd, verder zijn het VW-logo en het lettertype waarin ‘Caddy’ op de achterzijde staat licht gewijzigd.

VW Caddy interieur 2010

Ook het interieur is licht gewijzigd. De Caddy heeft nu een sjiek driespaaks stuurwiel waar gewenst tal van bedieningsinstrumenten hun plek op hebben. De stoelen zijn voorzien van een nieuw design en zitten ook wat steviger en geven meer steun dan voorheen. Daarnaast zijn enkele instrumenten vernieuwd en is de bediening voor de airco/klimaatcontrole aangepast.

De Caddy is het meest gewijzigd op technisch vlak. Volgens VW heeft de Caddy als eerste bestelauto in dit segment standaard ESP. Daarnaast is dagrijverlichting standaard en zijn hill hold assist en cornering lights optioneel verkrijgbaar.
Op de prijslijst staan twee 1.2 TSI benzinemotoren, van 86 en 105 pk. Echt interessant zijn echter de nieuwe diesels. Ook VW hanteert hier het idee van ‘downsizing’. Nieuw zijn vier commonrail viercilinder TDI diesels van 75 pk, 102 pk ( beide 1.6 TDI), 110 pk en 140 pk (beide 2.0 TDI) . De 1.6 TDI versie met 102 pk is leverbaar met de prima schakelende zevengangs DSG automaat. De tweeliter 140 pk sterke Caddy (en Caddy Maxi natuurlijk) kan optioneel worden voorzien van een zesgangs DSG. De 110 pk motor is enkel leverbaar op de Caddy 4Motion, het model met permanente vierwielaandrijving. De EcoFuel aardgasmotor blijft overigens ook leverbaar, zowel op de Caddy als Caddy Maxi.

Motoren moeten tegenwoordig schoon zijn, of op zijn minst zo schoon mogelijk. VW hanteert hiervoor de BlueMotion technologie. Twee motoren uit het gamma, de 1.6 TDI motoren met 75  en 102 pk zijn leverbaar als BlueMotion. Dat betekent minder CO2-uitstoot, bij de 102 pk versie is dit bijvoorbeeld 129 gr/km. Alle BlueMotion modellen zijn voorzien van een Start-stop systeem en een remregeneratiesysteem dat de accu voorziet van energie die bij het remmen wordt opgevangen. Tevens zijn de wielkasten iets breder voor betere aerodynamica en zijn er banden met lagere rolweerstand gemonteerd. Al die aspecten zijn natuurlijk toe te juichen, hoe schoner hoe beter. Wel jammer is dat de BlueMotion techniek een optie is. Het kost de gebruiker extra geld, en daarom moet hij wel heel veel van het milieu houden om juist die optie aan te kruisen.

TTM.nl reed tijdens de introductie de nieuwe Caddy met twee motoren: de gewone Caddy met de motor van 102 pk en een Caddy Maxi met 140 pk. Beide auto’s waren beladen. In het Duitse heuvellandschap waar wij reden moest de 102 pk er flink aan trekken om op gang te komen. De 140 pk had, weinig verrassend, nergens moeite mee. De A- en B-stijlen van de Caddy cabine zijn wat dunner geworden en dat leidde tot iets meer zicht rondom de auto. In de laadruimte hebben we niet gekeken, want daar is helemaal niets veranderd.

VW Caddy laadruimte

De nieuwe VW Caddy kan wel weer een tijdje mee. Dat moet ook, want VW wil met deze nieuwe Caddy volgend jaar al de Renault Kangoo als Europees marktleider van de troon stoten. De auto staat volgende maand bij de dealer. Een prijslijst is momenteel nog niet beschikbaar, maar de vanafprijs van de vernieuwde Caddy schijnt net boven de 12.000 euro te liggen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer