Ga naar hoofdinhoud

‘Beveiliging Schiphol Cargo lek’

De screening van medewerkers bij de luchtvrachtafdeling op Schiphol deugt niet. Dat schrijft persbureau Novum naar aanleiding van berichtgeving in HP/De Tijd, nadat een undercoverjournalist van het blad tweeënhalve week met een tijdelijke toegangspas ongecontroleerd rondliep bij Schiphol Cargo. Hij had daar onbelemmerd toegang tot ladingen van vrachtvliegtuigen.
Beveiliging schiphol CargoDe verslaggever zou niet aan de veiligheideisen voldoen, maar er toch in geslaagd zijn om met een niet-persoonlijke pas aan de slag te kunnen. Zo kon hij rondlopen in een vrachtloods waar hij toegang had tot de ladingen.

Ook concludeerde hij dat het mogelijk was om zich in een vrachtcontainer in te sluiten om zo onopgemerkt in de laadruimte van vrachtvliegtuigen te komen. Eenmaal in de lucht zou een terrorist zich op die manier eenvoudig toegang kunnen verschaffen tot de cockpit en het toestel kunnen kapen.

Schiphol was dinsdag nog niet op de hoogte van de undercoveractie en kon nog niet reageren. Het is niet de eerste keer dat een undercoverjournalist zwakke plekken in de beveiliging van Schiphol blootlegt. Alberto Stegeman van het televisieprogramma Undercover in Nederland wist twee keer door te dringen tot de beveiligde delen van de luchthaven. Hierbij kwam hij de hangar binnen waarin het regeringsvliegtuig zich bevindt.

Verladersorganisatie EVO wil dat de strenge eisen die in de EU gelden voor het verzenden van luchtvracht internationaal navolging krijgen. Sinds 29 april 2010 moeten alle bij EVO aangesloten verladers hun vracht voor verzending laten screenen, door röntgenapparaten, honden of fysieke controles.

EVO reageert hiermee op uitlatingen van sommige experts naar aanleiding van twee pakketbommen die vorige week vanuit Jemen naar de VS werden gestuurd. Zij stellen dat het verzenden van luchtvracht nooit veilig is.

Volgens EVO zijn de Europese eisen een goede basis voor voldoende veilige luchtvracht. De verladersorganisatie wil voorkomen dat dergelijke uitlatingen leiden tot een overspannen reactie zoals nog verder aanscherpen van de regels voor verzending van luchtvracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer