transport-ZZPers willen actie

transport-ZZPers willen actie featured image

De Wet Wegvervoer goederen maakt het voor zzp’ers onmogelijk om zich te verhuren aan transportbedrijven. ZZP Nederland is daar boos om en wil actie.

chauffeur‘De wet is ooit in het leven geroepen uit angst voor de toename van Poolse chauffeurs in Nederland’, vertelt Johan Marrink van ZZP Nederland op de website BAAZ. De wet stelt dat een vervoersbedrijf alleen vervoerders mag inhuren die in dienstbetrekking zijn. Transportbedrijven verliezen hun transportvergunning wanneer ze zzp’ers inhuren. Voor de zzp’er geldt dat zijn zelfstandigheid door een dienstbetrekking verloren gaat waardor men geen recht meer heeft op Zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling.  Eenzelfde probleem geldt overigens voor koeriers, ook in die bedrijfstak gelden er wetten die het de zpp’er lastig maken. Zo mag een zelfstandige koerier niet meer dan 500 kilo vervoeren – tenzij men in het bezit is van de peperdure Eurovergunning – terwijl een particulier met een rijbewijs BE, 3500 kilo mag laden. Volgens Marrink is de wet uitzonderlijk en onzinnig: ‘Alleen in Nederland en België gelden deze regels, in de rest van Europa kunnen zelfstandigen gewoon hun werk doen.’ ZZP Nederland voert dan ook lange tijd actie tegen de wetgeving, maar kreeg desondanks nauwelijks gehoor. ‘We hebben overleg met vervoersorganisaties gepleegd, maar die wachten tot de wet herzien wordt. Er zijn brieven naar de minister gegaan, maar die bleven onbeantwoord. Het is nu tijd voor actie.’ De stichting stuurde daarom persberichten uit en besteedde ruimte aan het probleem in de nieuwsbrief. Dat had effect: de VVD-kamerleden Aptroot en Ziengs hebben  aangegeven Kamervragen te gaan stellen over de zaak. Marrink is pas tevreden als de wet daadwerkelijk wordt aangepast. Aptroot is het met de stichting eens. De VVD vindt een eis van dienstbetrekking schadelijk: “Er is geen andere sector dan het vervoer, waarin ondernemers worden verplicht om het werk alleen maar door eigen personeel te laten doen. En dat in een tijd waarin de transportsector een stevige behoefte heeft aan flexibel inzetbare vakmensen. Juist om met buitenlandse bedrijven te kunnen concurreren moet dat echt anders.”

Bron: BAAZ 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer