Europese transporteurs worstelen met brandstofbesparing

Europese transporteurs worstelen met brandstofbesparing featured image

Transportbedrijven in heel Europa vinden het moeilijk om nog meer brandstof te besparen en CO2-uitstoot verder te beperken. Hulp van overheden en fabrikanten van trucks en componenten is welkom om de door de EU gestelde CO2-doelen te bereiken. Dat bleek woensdag op een door Goodyear Dunlop georganiseerd symposium, ‘Driving Fuel Efficiency in Europe’s Road Freight Transport’.

RenaultUit het rapport ‘Road to 2020′ blijkt dat 1 op de 7 Europese transporteurs vrezen dat hun bedrijf binnen acht jaar ten onder gaat tenzij er ontwikkelingen komen die de brandstofefficiency van hun vloot ernstig verbeteren. Tevens laat het rapport zien dat transportbedrijven wel bereid zijn te werken aan hun ‘carbon footprint’: 92 procent zegt stappen te hebben genomen om brandstof te besparen en CO2-uitstoot te beperken. Tegelijk zegt 30 procent geen plannen (of geen idee) te hebben om te gaan voldoen aan de eisen die de EU heeft gesteld in het Europees Witboek Transport. De transporteurs kijken naar (Europese) overheden en de truckindustrie om hen daarbij te helpen. Zo wil dik 30 procent dat de EU moet investeren in technologie en ontwikkeling van beter brandstofverbruik. Een kwart van de bedrijven wil een instrument waarmee kosten en (CO2)besparingen van investeringen in groen materieel en trainingen te berekenen zijn. Ook wil een kwart meer informatie over de factoren die invloed hebben op beter brandstofverbruik. Twintig procent van de transportbedrijven zit te wachten op incentives van de Europese Commissie die investeren in schoon materieel aanmoedigen.

“Het wegtransport staat onder druk om de ambitieuze doelen die Europa heeft gesteld te halen. Men doet zijn best, maar het rapport laat zien dat veel fleets nog meer kunnen doen om de kosten en operationele gevolgen van CO2-doelen aan te kunnen”, zei Michel Rzonzef van Goodyear Dunlop. “Het onderzoek wijst uit dat dat het overgrote deel van de deelnemende fleets werken aan brandstofefficiency, maar niet weten wat ze nog meer kunnen doen.” Overigens gelooft maar 10 procent van de ondervraagden dat de door de EU geplande 20 procent CO2-reductie voor 2020 gehaald kan worden.

Goodyear Dunlop had zelf ook nog enkele aanbevelingen om de ‘Fleet Fuel Efficiency’ te verbeteren. Zo wil de bandenfabrikant dat monitorsystemen voor bandenspanning verplicht worden op alle nieuwe trucks. Ook moet er meer geinvesteerd worden in de technologie van deze systemen. Ook wil het bedrijf dat er financieel voordeel komt voor transportbedrijven die investeren in aerodynamische verbeteringen of die banden aanschaffen die vallen onder categorieën A, B of C op het nieuwe EU bandenlabel. Ook de beperkingen die de EU nu stelt op maten en gewichten van vrachtwagens moeten worden aangepast om brandstofefficiency te verbeteren. Remi Mayet, hoofd van de unit wegtransport van de Europese Commissie, zei woensdag dat de EU momenteel studeert op mogelijke aanpassing van maten en gewichten van vrachtwagens. Ook het vrijgeven van cabotage wordt momenteel bestudeerd als middel om efficiency in transport te vergroten.

Het complete rapport ‘Road to 2020′ kan worden gedownload op de website https://www.fleet-fuel-efficiency.eu/ . Daar is ook nog veel meer informatie te vinden over het symposium en het bereiken van meer brandstofefficiency.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer