Nieuw max. aanhangwagengewicht N1 goedkgekeurd

Nieuw max. aanhangwagengewicht N1 goedkgekeurd featured image

Per 1 juli 2014 wordt de Regeling Voertuigen gewijzigd als gevolg van implementatie van nieuwe regelgeving. Een van de wijzigingen betreft Verordening (EU) Nr. 1230/2012 (massa’s en afmetingen). Dat meldt CarrosserieNL.

beVolgens deze Verordening mag de technisch toelaatbare getrokken maximummassa (over de assen) bij een bedrijfswagen (N1) nooit meer bedragen dan 3.500 kg. Naast de vaststelling van de technische maximummassa’s moeten voor het gebruik op de weg ook de wettelijk toegestane maximummassa’s worden vastgesteld. Dit gebeurt op basis van de Regeling Voertuigen. Per definitie kan een wettelijke massa nooit hoger zijn dan de technische maximummassa.

Concreet betekent dit dat per 01-07-2014 het samenstel van bedrijfswagen (N1) en aanhangwagen/oplegger niet boven de 7.000 kg uitkomt. Dit geldt voor nieuwe registraties ongeacht of het voertuig is goedgekeurd op basis van Verordening 1230/2012 of Richtlijn 97/27/EG.

Bron: CarrosserieNL

Eén reactie op “Nieuw max. aanhangwagengewicht N1 goedkgekeurd

  1. evy willems

    Dus dit betekent dat alle BE-oplegger combinaties die nu tot 15 ton bruto gaan met het BE rijbewijs, wel nog verder mogen worden gebruikt worden tot uitfasering, maar dat iedere nieuwe registratie dus maximaal een trekkend voertuig van 3500 kgs maximum een oplegger of aanhanghangwagen van 3500 kgs mag hebben (7 ton totaalgewicht). Alles daarboven enkel met een CE1 of hoger rijbewijs en vanaf 7,5 ton met code 95 voor permanente bijscholing (tot 7,5 ton zijn er uitzonderingen). Vraag blijft wat men onder nieuwe registraties verstaat, alleen de trekkende voertuigen of ook de opleggers/aanhangers. Want zolang de bestaande be-opleggers mogen lopen, zou het dus moeten volstaan om een nieuwe trekker aan te schaffen en toch nog de oude gewichten te kunnen hanteren. Kan iemand verduidelijken ?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer