De boycot die Rusland woensdag afkondigde tegen producten uit Rusland heeft er al voor gezorgd dat 300 vrachtwagens met groenten en fruit zijn geweigerd aan de Russische grens. Tegenover het Financieele Dagblad verklaren transportbedrijven zich zorgen te maken over omzetverlies.
Het FD sprak met Van Duuren Districenters uit Vianen, Neele Logistics uit Rotterdam, Van der Wal Transport uit Utrecht en Boekestijn Transport Service uit Mill. Voor veel transportbedrijven geldt dat de directe financiële schade wel meevalt, omdat transport naar Oekraïne en Rusland maar een paar procent van de omzet omvat. Wel merken Van Duuren Districenters en Van der Wal op dat de handel terugloopt door spanningen in de markt. Maar dat is volgens Henk van der Wal van Van der Wal Transport al langer aan de gang. “Bij onze Russische vestiging zijn de vrachtvolumes het afgelopen jaar 30 tot 40 procent afgenomen. De economie daar draait niet goed.” Toch is hij bezorgd. “Dit alles heeft zeker effect op ons rendement. En zowel ondernemers in de EU als die in Rusland zullen nog terughoudender worden in het zakendoen. De onzekerheid zal nog verder toenemen.” Ook Arno Boekestijn van Boekestijn Transport Service spreekt zijn zorgen uit voor de gevolgen van de boycot voor het dochterbedrijf in Polen.
Nu blijkt dat de door de Europese Unie en Verenigde Staten afgekondigde sancties tot Russische tegenmaatregelen leiden, vragen verladersorganisatie EVO en exportvereniging Fenedex het kabinet een steunfonds op te zetten om ondernemers die hierdoor ernstige schade leiden, te compenseren.
EVO en Fenedex vrezen dat de tegensancties van Rusland grote gevolgen kunnen hebben voor Nederlandse bedrijven. Landbouwproducten bedragen ongeveer 14 procent uit van de totale Nederlandse export naar Rusland.
De kans is volgens EVO en Fenedex groot dat vooral agrarische en voedselverwerkende bedrijven in grote moeilijkheden komen. Daarmee staat de werkgelegenheid op het spel, zonder dat de oorzaak daarvan gelegen is in het werk van deze vaak oer-Hollandse bedrijven en mensen zelf. EVO en Fenedex vragen het kabinet nadrukkelijk niet om alle door de sancties geleden schade te vergoeden, maar om een bijdrage aan het verzachten van de klap die sommige bedrijven moeten verwerken. Hiervoor moet het kabinet een steunfonds opzetten voor ondernemers die aantoonbaar in de problemen komen.
Bron: Financieele Dagblad
[…] VIDEO – ‘Transporteurs bezorgd over handelsrelatie met Rusland’ […]