X Dakar en haar hoofdsponsor TVM was er veel aan gelegen de afgelopen Dakar Rally te gebruiken voor verkeers- en transportveiligheid. De snelheidsbegrenzer in de trucks van X Dakar bleek echter nog niet volledig betrouwbaar.
De ingebouwde veiligheid in de vrachtauto’s bewees in de 36ste Dakar andermaal dat nog belangrijke winst te behalen valt op het terrein van verkeersveiligheid. De teams van de coureurs Van den Bosch, Van Eerd en Timmermans probeerden in Dakar nieuwe snufjes uit die op termijn ook in het wegverkeer kunnen bijdragen aan een betekenisvolle reductie van ongelukken en schade. Transportverzekeraar TVM voert campagne opgezet om het aantal doden in het Nederlandse wegtransport in 2020 naar nul terug te brengen. Dakar is daarom mede een proeftuin voor vindingen en hulpmiddelen die beroepschauffeurs en automobilisten helpen steeds veilig op de plaats van bestemming aan te komen. In de rally zijn onder meer systemen voor het voorkomen van klapbanden en voor snelheidsbegrenzingen in bepaalde zones als steden en dorpen beproefd.
Het systeem voor snelheidsbegrenzing in de DAF-trucks van Frits van Eerd, Peter van den Bosch en Eimbert Timmermans is nog niet volledig betrouwbaar gebleken. “Dat is inherent aan de ontwikkeling ervan”, zegt transportondernemer Peter van den Bosch uit Erp. “Ik maak me daar geen zorgen over. Die snelheidsbegrenzing werkt goed in de pitstraat in de Formule 1 en bij de auto’s in Dakar. Voor de trucks halen we hier in Zuid-Amerika de kinderziekten eruit. Dat gaat volgend jaar zeker goed komen.”
Binnen enkele jaren verwacht hij dat het systeem wordt toegepast in het Nederlandse en Europese wegtransport. Omwille van de veiligheid is het volgens Van den Bosch logisch dat de snelheid in bepaalde zones elektronisch wordt beperkt. Zijn teamgenoot Eimbert Timmermans zegt in Dakar goede ervaringen te hebben opgedaan met het meetsysteem voor de bandendruk.
Klapbanden en oververhitting van de banden vormen één van de grootste schadeposten in het wegtransport. Niet alleen door stilstand van de vrachtauto of eventuele schade aan de truck en andere weggebruikers na een ongeluk, maar ook grote economische gevolgen door files. Timmermans stelt dat 90 procent van de trucks met een te lage bandenspanning rijdt. “Geen wonder dat al die banden er af klappen.”
In Dakar zijn de afgelopen jaren meetsystemen uitgeprobeerd, die een signaal geven zodra de bandendruk beneden de 5,0 bar daalt en de kans op een exploderende band bestaat. Transportondernemer Timmermans ziet dat dankzij de Dakar-technologie binnen enkele jaren het merendeel van de klapbanden verleden tijd zijn. “De nieuwe trucks die nu op de weg komen, hebben allemaal verplicht zo’n systeem aan boord. Mede door Dakar wordt ons verkeer veiliger.”
