NinaTrans gaat samen met bierbrouwer AB Inbev de eerste LZV op de Vlaamse wegen laten rijden. De LZV volgt een vast traject van NinaTrans in Heverlee naar Katoen Natie in de Haven van Antwerpen. Hiermee is het tweejarige proefproject van de Vlaamse overheid eindelijk van start.
Tegen eind 2017 wil AB InBev 8 wereldwijde ambitieuze milieudoestellingen realiseren, waaronder een daling van de CO2-uitstoot in de logistieke activiteiten. Daarom stelden AB InBev en NinaTrans zich kandidaat voor het proefproject. Arthur van Och, logistiek directeur bij AB InBev: “Vanuit ons engagement om het Beste Bierbedrijf te zijn dat Mensen samenbrengt voor een Betere Wereld, hebben we een ambitieus plan uitgewerkt waarmee we tegen eind 2017 de CO2-uitstoot van onze logistieke activiteiten internationaal met 15 procent willen verlagen. Via dit proefproject willen we de omvang van de voordelen van LZV’s op economisch en ecologisch vlak en voor de verkeersveiligheid voor AB InBev in kaart brengen. Twee LZV’s kunnen drie gewone vrachtwagens vervangen. Door de inzet van LZV’s zijn minder ritten nodig om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren, waardoor de CO2-uitstoot van het verkeer daalt. Daarnaast evalueren we ook andere vervoerstypes zoals transport via waterwegen. We streven er naar om binnen de brouwsector een leiderspositie in te nemen op vlak van duurzaam transport.”

“Het streven naar betere verkeersveiligheid en het zoeken naar de meest ecologische en efficiënte transportmiddelen zijn prioriteiten voor ons bedrijf. We maken daarvoor op ecologisch verantwoorde wijze gebruik van nieuwe technologieën op het vlak van voertuigen, informatisering en communicatie. We zijn verheugd deel te kunnen nemen aan dit proefproject. Het beantwoordt aan onze zoektocht om transport veiliger en zuiniger te maken. De inzet van LZV’s verbetert de verkeersveiligheid en heeft een positieve impact op het milieu,” legt Benny Smets, Managing Director van NinaTrans, uit. De LZV volgt een vast vergund traject van NinaTrans in Heverlee (vlak naast de E40) tot bij Katoen Natie in de haven van Antwerpen. Het volledige traject, over de E40, ring rond Brussel, E19 en de A12 tot in de haven, voldoet aan alle verkeersveiligheidsvoorwaarden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse Overheid lanceerde in het voorjaar van 2014 de oproep voor het proefproject voor langere en zware vrachtwagens (LZV’s) of LZV’s. LZV’s zijn vrachtwagens die tot 25,25 meter lang kunnen zijn. Ze hebben een maximaal toegelaten massa van 60 ton. Met het project wil de Vlaamse Overheid de ecologische, economische en logistieke impact nagaan van de LZV’s, zonder een verschuiving teweeg te brengen van spoor- of watertransporten naar de weg.
De opleggers zijn overigens geleverd door het Nederlandse Becx Verhuur. Dit bedrijf heeft jarenlang ervaring met LZV-opleggers in Nederland en is nauw betrokken geweest bij het uitwerken van dit project in België. NinaTrans en AB InBev hebben gezamenlijk gekozen voor de dubbele oplegger combinatie omwille van de flexibiliteit. Deze testen heeft de NinaTrans-combinatie succesvol afgelegd bij het gecertifieerd testlabo ESTL uit Deerlijk.
Branche-organisatie TLV is positief over de start van het proefproject. ‘Al zullen er slechts een handvol van dergelijke voertuigcombinaties daadwerkelijk op onze wegen rijden’, verklaart TLV in een verklaring. ‘De criteria op het vlak van o.a. de infrastructuur en routes zijn te streng om een volwaardige proef mogelijk te maken. Slechts een beperkt aantal van de ingediende dossiers zal wellicht aan alle vereisten kunnen voldoen.’ TLV roept de Vlaamse overheid daarom op om opnieuw rond de tafel te zitten om de voorwaarden bij te sturen. De sector begrijpt de bekommernissen van de Vlaamse administratie rond verkeersveiligheid, maar wil via constructief overleg toch meer trajecten in aanmerking laten komen zodat ook Vlaanderen een volwaardige LZV-proef heeft.
Hoop op een grensoverschrijdende inzet van LZV’s wordt meteen al bij de start van de proef de grond in geslagen, ook als het gaat om Wallonië. “Het pilootproject dat gelanceerd werd in Vlaanderen beschikt over een vastgelegd reglement, waarvan de regels onderweg niet gewijzigd mogen worden. Vandaar dat een dergelijke zijstap zeker niet in het kader van dit proefproject zal plaatsvinden”, zegt Isabelle De Maegt van Febetra tegen vakblad Truck-n-Business. “Dit zou echter wel mogelijk kunnen zijn in het kader van een tweede proefproject”, aldus nog De Maegt.

Dat ze voor die (te) kleien flesjes bier zo’n grote auto nodig hebben?