De nieuwe Volvo’s FL en FE werden ontwikkeld op basis van de Renault Midlum en Premium. De belangrijkste componenten zoals het cabinecasco, motor en transmissie zijn identiek. Wat uiterlijk en cabine interieur betreft zijn de beide nieuwe trucks echter onmiskenbaar échte Volvo’s.
Dat geldt eveneens voor de veiligheid. De Volvo-cabines voldoen , in tegenstelling tot de Renault-versies, wél aan de strenge Zweedse botseisen. Om dat te bereiken hebben de Volvo-cabines meer puntlassen en zijn ze op een aantal plaatsen extra versterkt. Het eigen gewicht van de cabines en dus van de hele truck, is daardoor wel 40 tot 60 kg hoger.
De Volvo FL loopt van 12 tot 18 ton en de Volvo FE beweegt zicht tussen de 18 en 27 ton. Daarmee vervangt de FE een deel van de FM. Ook qua motorvermogens is er een overlap tussen FE en FM. De door Deutz gebouwde 7,2 liter Volvo motor is er in uitvoeringen met 240, 280 en 320 pk. Ze overlappen dus de 9 liter Volvo motoren. De lichtste daarvan, met 260 pk, komt te vervallen. Het 300 pk model blijft leverbaar in de FM. In het 300 pk segment kan de klant bij Volvo dus voortaan kiezen tussen de zwaardere en grotere FM en de lichte, doelmatige FE.

Volvo besteedde veel aandacht aan speciale toepassingen van de FL en FE. Men heeft kant-en-klare aanbevelingspakketten samengesteld voor onder andere vuilniswagens, kippers, brandweerwagens, afsleepwagens en veegmachines. Verder komt men met een kant en klare bakwagen af-fabriek. De carrosserie komt uit Tsjechië, de eventuele laadklep is een dHollandia. De koper van deze trucks is ongeveer 10% goedkoper uit dan wanneer hij zelf de carrosserie laat opbouwen.
Op een paar punten heeft Volvo met de FL/FE steken laten vallen. Een schoonheidsfoutje is dat de zescilinder Deutz motor niet onder de korte FL cabine past. Hij steekt 16 cm naar achteren uit. Het gat tussen laadbak en cabine wordt opgevuld door een fender. Verder is ESP alleen leverbaar op de FE en niet op de FL. Een gemiste kans is dat in de wagens weinig ICT voorzieningen of ICT-voorbereidingen worden aangeboden. Een Blue Tooth systeem, zoals tegenwoordig in bestelwagens wordt aangeboden, heeft ook zin in distributietrucks. Een laatste hobbel is dat trucks met een nagenoeg zelfde specificatie en kwaliteit als de Volvo FL en FE bij Renault te koop zijn tegen vaak lagere prijzen. De kwaliteit van de Volvo dealerorganisatie en het dienstenpakket is beter dan van Renault maar er zijn in dit segment veel klanten die alleen maar naar de prijs kijken. Het is dan ook niet zo verbazingwekkend dat vrijwel alle Volvo-dealers het Erkend Reparateurschap voor Renault hebben aangevraagd.