Frankrijk is plotseling extra streng en deelt zelfs boetes uit voor het in de cabine doorbrengen van de pauze bij dubbel bemande voertuigen. Dat meldt TLN, dat zich ernstige zorgen maakt.
“Dit is volkomen nieuw en onaangekondigd. De tweede chauffeur die naast de rijdende chauffeur zit, registreert beschikbaarheidstijd op zijn bestuurderskaart. Deze tijd wordt als onderbreking van de rijtijd beschouwd. Het lijkt erop dat Frankrijk er ineens een andere interpretatie op na houdt maar dat is nog niet bevestigd”, aldus de branche-organisatie op haar website.
UPDATE – Lees ook: ‘Frankrijk slaat plank mis met boetes dubbelbemand’
TLN zegt al het mogelijke in het werk te stellen om via haar contacten in Nederland, Brussel en Frankrijk de onderste steen boven te krijgen. Wie soortgelijke ervaringen heeft kan dit melden via . TLN adviseert om na een beschrijving van het voorval, indien er een boete is opgelegd tevens het proces-verbaal en de gegevens van de bestuurderskaart (C-bestand) mee te sturen.

Frankrijk doet al jaren maar wat. Het is een Europees besluit maar ze delen boetes uit voor de idiootste zaken.
Wanneer worden deze praktijken eens verboden door onze top Europese unie!
Fransen zijn toch boven de wet , net als de Duitsers ?
En Brussel slaapt vrolijk door
In Frankrijk houden de controlerende instanties er wel meer vreemde praktijken op na…..
Geen stempel op de cmr….. €750,-
Maal het aantal niet gestempelde cmr’s
Pauze buiten de cabine of op de bijrijders stoel (enkel bemand) en anders een prent. Strak 3 kwartier maken is ook al vaak tegen het zere been. Dagelijkse rust 9 uur en 1 minuut of 11 uur en 1 minuut anders telt het volgens hun niet. Altijd in blokken van 24 uur werken vanaf aanvang 1ste diensttijd van de kalenderweek ( dus ook als je dan veel meer dagelijkse rust maakt dan noodzakelijk) dit is slechts een kleine greep uit de Franse praktijken
Dat zal wat worden als straks op grote schaal het e-CMR wordt ingevoerd; waar moet men dan de stempel plaatsen