Ga naar hoofdinhoud

‘Grote verschillen in dodehoek distributietrucks’

Een studie van de Britse Loughborough Design School wijst uit dat er grote verschillen zijn in de dodehoeken van distributietrucks. Sommige distributietrucks hebben een dodehoek die reikt tot 1,9 meter. Trucks met zogeheten low-entry cabs, zoals de Mercedes-Benz Econic, zouden vanuit veiligheidsoogpunt het meest veilig zijn voor gebruik op plaatsen waar veel fietsers en voetganges zijn. Dat meldt Transport & Environment.

DeliveryTrucksBlindSpots_01.3Opvallend is dat er tussen trucks van de verschillende merken veel verschil is in hetzelfde segment. Zo presteert de Scania P-serie erg goed, terwijl de MAN TGS veel dodehoeken heeft, in totaal tot 2,72 m. Ook bij bouwtrucks en lange-afstandstrucks is het verschil onderling groot. Hoe hoger de chauffeur zit, hoe slechter zijn directe zicht op wat er rond de truck gebeurt.

DeliveryTrucksBlindSpots_02

Transport & Environment roept op, met de resultaten in de hand, om bij distributiewerk low-entry trucks verplicht te stellen en bij andere trucktypes regels op te stellen om de visie van de chauffeur te verbeteren. De Europese Commissie heeft dergelijke regels al aangekondigd, maar die worden pas in 2028 verwacht.  “Dat is veel te lang”, aldus William Todts van T&E. “We kunnen niet zo lang wachten als er jaarlijks bijna 1000 slachtoffers vallen bij fatale aanrijdingen tussen trucks en voetgangers en fietsers. Ik vind het ook vreemd dat truckfabrikanten blijkbaar niet heel veel rekening houden met de veiligheid van fietsers en voetgangers als ze trucks ontwerpen.”

HighwayTrucksBlindSpots ConstructionTrucksBlindSpots

Lees hieronder het complete rapport van de Loughborough Design School

Bekijk het rapport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer