Belgische transportbedrijven beginnen langzaam aan hun activiteiten weer centraal in België te vestigen en weg te gaan uit landen waar vestiging gunstig is voor sociale premies. Dat zegt Michaël Reul, de algemeen secretaris van beroepvereniging UPTR op de vakbeurs Truck & Transport. Hij ziet de terugkomst van de bedrijven als bewijs dat de aanpak tegen sociale dumping werkt.
Vooral het werk van de sociale inspectie zet volgens Reul bedrijven aan om hun activiteiten naar België over te hevelen. “Die transportbedrijven hebben de rekening opgemaakt. Het wordt minder en minder interessant om een hele administratie op te richten om bijvoorbeeld in Luxemburg sociale bijdragen te betalen. Dat is trouwens meestal niet mogelijk, omdat de onderneming sociale bijdragen moet betalen in het land waarin de chauffeur woont, indien die meer dan 25 procent werkt.”
Reul kan geen cijfers overleggen. Hij wijst er wel op dat de maatregelen wel een hervestiging in de hand werken, maar dat de kloof tussen de loonkosten in Oost- en West-Europa blijft bestaan. Volgens de UPTR zullen de komende jaren duizenden chauffeurs geworven worden.
Bron: Belga
