Staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude Philippe De Backer (Open Vld) wil een Europese databank om grensoverschrijdende sociale dumping beter te bestrijden. Hij deed dit voorstel woensdag tijdens een seminar van de BeNeLux inspectiediensten. Samen met Frankrijk wordt gekeken hoe er beter kan worden samengewerkt in de strijd tegen sociale dumping.
Philippe De Backer: “Ik wil de strijd voor eerlijke concurrentie opvoeren. Daarom pleit ik voor de oprichting van een Europese databank om gegevens te controleren en beter tussen inspectiediensten uit te wisselen. Dit is een administratieve vereenvoudiging die de strijd tegen sociale dumping op het terrein versterkt.”
Personen die tijdelijk in België komen werken, worden volgens de Belgische lonen betaald. Maar sociale zekerheidsbijdragen moeten in het land van herkomst worden betaald. Met een zogenaamd A1-attest zien inspectiediensten waar die bijdragen betaald worden. Maar de controle hierop loopt mank. Taalbarrières, landen die niet meewerken met gegevensuitwisseling of ronduit vervalste A1 attesten komen nog te vaak voor.
De Backer: “Onze inspectiediensten leveren schitterend werk, maar ze hebben het soms moeilijk op het terrein om te controleren of een buitenlandse werknemer of zelfstandige wel in orde is met alle regels. De informatie tussen de verschillende landen wordt niet of veel te traag gedeeld. Daarom heb ik onlangs bij Eurocommissaris Thyssen opnieuw gepleit voor de oprichting van een Europese databank van gedetacheerden. Vooruitgang laat echter op zich wachten. Daarom heb ik opdracht gegeven om de samenwerking op BeNeLux niveau te versterken, ook op het vlak van gegevensuitwisseling. Zo blijven we koploper in de strijd tegen sociale dumping. Daarmee beschermen we werknemers en kunnen bedrijven eerlijk concurreren.”

Goede zaak, die controle. Het valt wel op dat de Belgen actiever zijn op dit gebied dan de Nederlandse [r]overheidsdiensten.
Natuurlijk zijn ze daarin actiever, dan kunnen ze voor zichzelf weer postjes bedenken!!!! Volg het nieuws maar eens over de GANGSTER manieren hier!!!!. sr.
Wel jammer dat je de A1 in de transport bijna niet tegenkomt.
De meeste MOE chauffeurs zijn gewoon aangemeld in hun thuisland en rijden door heel de EU zonder ook maar ergens anders aangemeld te zijn voor een A1.
Ook al zijn ze tewerkgesteld bij een Nederlandse transportfirma, of werken ze via een uitzendbureau,en de ver uit grootste groep rijd gewoon internationaal binnen de EU van uit hun thuisland maar komt daar alleen heel zeldzaam!
klinkt mooi dus maar heeft voor de transportsector weinig zin.