‘Verruiming cabotage is niet alleen maar negatief’

‘Verruiming cabotage is niet alleen maar negatief’ featured image

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft onderzoeksbureau Ecorys, in opdracht van de Tweede Kamer, gevraagd een impactanalyse te maken van het EU-mobiliteitspakket. Die analyse heeft als conclusie dat er positieve en negatieve kanten zitten aan het mobiliteitspakket, maar vooral negatieve als het gaat om de binnenlandse vervoermarkt. Dit door de verruiming van de cabotage. Maar dit heeft niet alleen maar negatieve gevolgen, vindt verladersorganisatie Evofenedex, dat graag een bredere visie had gezien op de gevolgen van het mobiliteitspakket.

Het rapport concludeert dat de voorstellen vooral een negatief effect hebben op de Nederlandse wegtransportbedrijven vanwege de verwachte toename van cabotage in Nederland door buitenlandse transporteurs. De verwachte toename zal tot een verlies aan concurrentiepositie en verlies aan werkgelegenheid leiden. Op dit moment is er theoretisch ook al meer cabotage in het binnenlands vervoer in Nederland mogelijk (maximaal 15-21 procent) dan dat er daadwerkelijk plaatsvindt (minder dan 1 procent). De voorstellen leiden tot een theoretisch maximale cabotage van buitenlandse ondernemingen in het binnenlandse vervoer van 35 procent. Op basis van expert judgement schatten de onderzoekers in dat het daadwerkelijke percentage cabotage na introductie van het mobiliteitspakket tussen de 5 procent en 10 procent van het totale binnenlandse vervoer zou kunnen gaan bedragen.

De voorstellen binnen de sociale dimensie hebben voor de werkgevers in de Nederlandse wegtransportsector nauwelijks effecten, voor de werknemers is er per saldo een licht negatief effect. De concurrentiepositie in het binnenland wordt beperkt negatief beïnvloed door een mogelijk betere benutting van de flexibiliteit door buitenlandse werkgevers in de wegtransportsector. Een beperkt negatief effect van de voorstellen in deze pijler wordt gevonden op de verkeersveiligheid door vermoeidheid als gevolg van de gevraagde vergrote flexibiliteit van de chauffeurs.

De voorstellen voor beprijzing en duurzaamheid hebben een beperkt positief effect voor de werkgevers in de Nederlandse wegtransportsector vanwege het afschaffen van het Eurovignet. Tussentijds is een negatief effect op uitvoeringslasten als gevolg van het voorstel voor de aanpassing van de Eurovignetrichtlijn.

Evofenedex is niet tevreden over de impactstudie. “Volgens ons heeft het EU-pakket invloed op de totale economie van ons land en niet alleen op de transportsector. Dat blijkt niet uit deze impactstudie”, aldus Evofenedex op haar website. “Door de effecten van het pakket alleen te toetsen op de nationale logistieke sector, komt de impact van het maatregelenpakket op de hele economie te beperkt in beeld. Dat is zorgelijk, want de gevolgen van de maatregelen voor het aanbod van transportdiensten en de administratieve lasten voor reguliere handels- en productiebedrijven zijn potentieel groot. Daarbij blijft de positieve kant van het pakket aan maatregelen, namelijk de verruiming van cabotagemogelijkheden, voor de economie in zijn totaliteit onderbelicht. Voor handels- en productiebedrijven wordt het door het groeiende chauffeurstekort lastiger hun producten op de plaats van bestemming te krijgen.”

Bekijk de complete impactstudie hier.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer