Nieuws

Trucktest: Mercedes-Benz Antos 1845 L 6×2

Het is bijna vijf jaar geleden dat TTM.nl een verbruikstest reed op haar binnenlandroute, maar we hebben er weer een! En wat voor een! Een test met een bijzonder krachtige Mercedes-Benz Antos, die tegelijk zeer wendbaar is. [INHOUD|INDEX TTMnl2018_3_52]

De Antos. Je zou af en toe bijna vergeten dat hij bestaat. Niet oneerbiedig bedoeld, maar de nadruk als het gaat om ‘transport’ ligt bijna altijd op lange-afstandstransport. Jammer, want distributieverkeer is van groot belang, zeker in deze tijden van e-commerce. Milieuzones en andere emissie-eisen zijn aan de orde van de dag, en treffen juist dit segment trucks. Mercedes-Benz was er destijds mooi op tijd bij en presenteerde zo’n beetje als eerste Euro 6 – motoren. De Antos was (in 2013 alweer) de eerste Euro 6 distributietruck die we konden testen op onze binnenlandse testroute. Een knalrood exemplaar, 4×2 bakwagen voorzien van de OM936 motor, goed voor 299 pk. Nu staat er dus weer een Antos voor ons klaar, maar dit keer een in ‘andorit grijs’ en in 6×2 configuratie, met een enkellucht naloopas. De motorisering is ook anders: er ligt nu een OM470 motor in het chassis van maar liefst 428 pk.

Classis Space
De Antos is een distributietruck, maar wel een grote. Dat merk je meteen al bij het instappen. De cabinevloer ligt op een hoogte van 133 cm

en er zijn drie treden en dus vier stappen nodig om binnen te komen. Dat is een flinke klim en dat kan vervelend zijn als je met bijvoorbeeld winkeldistributie vele keren per dag en in uit de auto moet. Binnen in de Antos doet het allemaal bekend aan. De auto ademt in de cabine dezelfde sfeer als de Actros. Sterker nog, de cabine van onze testtruck is even breed als die van de smalle Actros-cabine: 2,30 m breed. Onze testtruck is voorzien van een Classic Space cabine. Wel een middellang exemplaar: dus de lengte binnen in de cabine is 184 cm. Achter de stoelen is wat bergruimte en een bed aanwezig, maar het matras nodigt hoogstens uit tot een dutje en zeker niet tot regelmatig een volledige nacht. Tussen de stoelen van chauffeur en bijrijder in zit een motortunnel van 32 cm hoog. In andere testtrucks proberen we vaak of we rechtop kunnen staan tussen de stoelen, in deze Antos hoeven we daar niet eens aan te denken. Boven de voorruit vinden we twee opbergruimtes. Niet erg groot maar wel afsluitbaar, zodat er niets uitvalt onderweg.

Surplus
Met een volle tank diesel (290 liter) en een volle tank Adblue (60 liter) starten we onze verbruiksrit vanaf Deventer. Over de N348 gaat het richting Zutphen en daarna over de Veluwe richting Arnhem. Aan boord van de Antos zitten we hoog en droog. Binnen dan, want buiten is het begonnen te regenen. De Antos beschikt over ACC en dat betekent dat het op de provinciale wegen prima uit te houden is. De OM470 motor heeft met 428 pk een surplus aan vermogen. Misschien wel te veel, maar zeker bij het stoplicht is het prettig dat we 26 ton totaalgewicht snel van onze plek komen. We rijden makkelijk mee het verkeer. De Powershift 3 automatische transmissie van de Antos werkt subliem samen met de 10,7 liter grote, zescilinder diesel. Het koppel van 2100 Nm is al beschikbaar bij 1100 toeren per minuut, dus ook in dorpjes als Velp of Oosterbeek, allebei in de omgeving van Arnhem, komen we goed met het verkeer mee. Het formaat van de auto, we zijn met opbouw zeker 8 meter lang, is natuurlijk optimaal, maar door de gestuurde naloopas is manoeuvreren in de stad nooit een probleem. Het kan echt smal worden als je door bijvoorbeeld Velp rijdt, maar nooit voelen we ons met de 26 tons Antos te groot of te veel. Hij kapt en draait als Arjen Robben in zijn beste jaren.

80 stops
Een veilig idee is dat de Antos is uitgerust met Active Brake Assist 3 en andere veiligheidssystemen. Het dodehoek-systeem van Mercedes-Benz zat niet op deze Antos maar is zeer zeker aan te raden op trucks die regelmatig in de stad komen, zeker als ze zo groot zijn als deze Antos. Daar hebben we tijdens demonstraties al een aantal keer een heel goede indruk van gekregen. Na de koffiestop in Barneveld rijden we dezelfde route weer terug naar Deventer. Na 175 km noteren we op de verbruiksmeter een tussenstand van 31,4 l op 100 km. Helemaal geen slechte score als je in ogenschouw neemt dat we onderweg maar liefst 80 stops hebben gemaakt. We zijn wèl blij dat we niet elke keer uit hoefden te stappen.

PPC
Met een verplichte rusttijd in het lichaam, maar ook een goede lunch zetten we onze testrit met de Antos voort over de snelweg. We draaien de A1 richting Amersfoort op en slaan bij knooppunt Hoevelaken rechtsaf de A28 op naar Zwolle. Op de snelweg, met de cruisecontrol op 85 km/h, merken we dat het in de cabine best stil is: 68 dB(A). Natuurlijk zitten we wat dichter op de motor dan bij een lange-afstandstruck, maar het geluid van de motor is in de cabine te allen tijde acceptabel. Zoals gezegd is deze Antos voorzien van tal van veiligheids- en assistentiesystemen. ACC kan werken als veiligheidssysteem, maar er is ook een rijbaanassistent en een vermoeidheidsherkenner aanwezig op de truck. Voor het eerst maken we op een distributietruck kennis met de vooruitziende cruisecontrol, bij Mercedes-Benz Predictive Powertrain Control geheten (PPC). Samen met EcoRoll is die in staat de weg te lezen en de aandrijflijn zo aan te sturen dat motor en versnellingsbak optimaal gebruikt worden. Dat is vooral een hulp in geaccidenteerd terrein, en dat hebben we niet op onze testroute. Desondanks arriveren we na ruim 400 km testrijden met een heel net verbruik weer bij de pomp in Deventer: na 234 snelwegkilometers noteren we een verbruik van 19,6 liter op 100 km. Dat is erg netjes voor een zware truck als deze. Het Adblue-verbruik bedraagt 4,4 procent van het dieselverbruik, ook al geen slechte score.

Een prima test dus voor deze Antos, maar er is wel een maar: die dieselmotor. In Mercedes’ thuisland gaan meer en meer stemmen op om dieselmotoren in de binnenstad te verbieden, en sommige steden zijn er al mee begonnen. Dat verplicht Mercedes-Benz tot een alternatieve aandrijving, en gelukkig is die al in zicht. De aandrijflijn van de Mercedes-Benz eActros die TTM.nl in de vorige editie reed, is vrij makkelijk te monteren op het chassis van deze Antos. Daarmee blijft deze distributietruck ook in het komende decennium welkom in de stad.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL

#city
#diesel
#wendbaar

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven