Veel transportondernemers zijn gespitst op efficiëntie en kostenverlaging. Wie zijn transportoperatie daadwerkelijk wil verbeteren, zal ook andere doelen zoals klanttevredenheid en leverbetrouwbaarheid moeten nastreven. Dat vraagt om een veelzijdige en flexibele optimalisatietool die verder kijkt dan alleen kosten.

Waar veel transportbedrijven focussen op kosten, stelt Claassen Logistics klanten op de eerste en medewerkers op de tweede plaats. Kostenverlaging staat slechts op plaats drie. “Natuurlijk zijn lage transportkosten belangrijk. Maar als we onze klanten tevredener kunnen stellen door met iets minder efficiëntie genoeg te nemen, zullen we dat zeker doen. En als het lukt om ook chauffeurs tevreden te houden, komt dat eveneens ten goede aan de efficiëntie”, stellen Sebastiaan Kolijn en Sander Peijs van Claassen Logistics in hun verhaal over transportplanning.
Continuïteit van de bedrijfsvoering
Dat veel transportondernemers hun oog op het kostenplaatje richten, is niet vreemd. In weinig andere sectoren is de winstmarge zo laag als in transport. Waar mogelijk zoeken transportondernemers daarom naar mogelijkheden om de efficiëntie te vergroten en de kosten te verlagen. Maar zoals Claassen Logistics laat zien, is het streven naar minimale transportkosten niet zaligmakend. Als de dienstverlening aan klanten of de tevredenheid van medewerkers daaronder lijdt, kan de continuïteit van de bedrijfsvoering in het gedrang komen.
Ook veel ritplanningssystemen zijn ontwikkeld met het doel om transportkosten te ‘optimaliseren’. Ze zijn ingesteld op reductie van rijafstanden en rijtijden. Dat resulteert inderdaad in lagere kosten, maar soms zijn andere doelstellingen nodig om klanten en medewerkers tevreden te houden. Sommige klanten hechten meer belang aan het waarmaken van de beloofde levertijden, terwijl andere klanten de voorkeur geven aan een vaste chauffeur die zelfstandig kan laden en lossen. En wie zijn chauffeurs wil behouden, zal rekening moeten houden met hun wensen omtrent werktijden.

Harde en zachte restricties
Wat transportbedrijven nodig hebben, is een veelzijdige en flexibele optimalisatietool die kan worden afgestemd op specifieke doelen. PTV OptiFlow, het ritplanningsysteem dat ook door Claassen Logistics wordt gebruikt, is zo’n tool. Wat deze tool onder andere uniek maakt, is het onderscheid tussen harde en zachte restricties.
Harde restricties zijn de eisen en randvoorwaarden waarvan niet mag worden afgeweken. Als de transportplanner op de planknop drukt, geneert PTV OptiFlow een ritplanning die daarvan nooit zal afwijken. Op die manier kunnen planners waarborgen dat zendingen binnen het afgesproken tijdvenster van bijvoorbeeld één of twee uur worden afgeleverd of dat die ene chauffeur op donderdag altijd voor zes uur thuis is.
Fictieve penalty’s
Zachte restricties zijn eisen en randvoorwaarden waarvan in een uitzonderlijk geval wel mag worden afgeweken. PTV OptiFlow heeft de vrijheid om ze los te laten als de voordelen daarvan opwegen tegen de nadelen. De planner kan die afweging beïnvloeden door fictieve penalty’s aan deze zachte restricties koppelen. Deze penalty is een fictief bedrag die gebruiker kan instellen, om het systeem overwegingen te laten maken die transportplanner normaal gesproken moet doen. Als de gebruiker van het systeem het waardevoller vindt om in een bepaalde situatie aan de wensen van een klant te voldoen, kan de planning daar iets duurder van worden. Dit maakt het mogelijk om rekening te houden met klantwensen of duurzaamheidsdoelstellingen, maar niet tegen elke prijs. Omgekeerd, wanneer de voorkeur van de klant leidt tot een te kostbare planning, kan hiervan binnen de ingestelde kaders worden afgeweken.
Neem als voorbeeld een type order dat in principe op een busje moet worden gepland. Dit kan worden aangepast om het in een vrachtwagen te vervoeren als dit extreem efficiënt is. In dat geval kan PTV OptiFlow automatisch de afweging voor u maken, gebaseerd op uw ingestelde voorkeuren.
Ontdek wat PTV OptiFlow kan betekenen voor het verbeteren van:
- Klanttevredenheid
- Betrouwbaarheid en kwaliteit van transport
- Tactische en strategische transportplanning
Klik op de link om de volledige blog te lezen over de mogelijkheden.
