Diesel domineert Europese truckmarkt nog altijd

diesel tanken

Ondanks de dalende verkoopcijfers in 2024 blijft diesel onbetwist de dominante kracht in de Europese truckmarkt. Uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA blijkt dat dieseltrucks nog steeds goed zijn voor 95,1 procent van alle nieuw geregistreerde trucks in de EU. Elektrische trucks winnen wel terrein in sommige landen, maar de groei is te gefragmenteerd om een serieuze bedreiging te vormen voor de dieselhegemonie.

De totale truckregistraties in de Europese Unie daalden met 6,3 procent naar 327.896 eenheden. De terugval werd vooral veroorzaakt door een sterke daling van 8,5 procent in de verkoop van zware trucks (boven de 16 ton). Middelzware trucks (tussen 3,5 en 16 ton) deden het iets beter met een stijging van 5,6 procent.

Op landenniveau was de trend wisselend. Duitsland (-6,9 procent), Frankrijk (-2,9 procent) en Italië (-0,7 procent) noteerden dalingen, terwijl Spanje juist een flinke groei liet zien van 12 procent. Nederland wordt in het rapport niet apart vermeld voor totale truckverkopen, maar de cijfers voor elektrische trucks schetsen een interessant beeld.

Nederland blijft achter in elektrificatie

Elektrische trucks wisten hun marktaandeel in 2024 niet te vergroten en bleven steken op 2,3 procent van de totale EU-verkoop. De verkoop van deze trucks daalde met 4,6 procent, mede door forse terugvallen in belangrijke markten zoals Frankrijk (-57,4 procent) en Nederland (-42,3 procent). Hiermee behoort Nederland tot de landen waar de adoptie van elektrische trucks in 2024 flink afnam. Dit staat in contrast met Duitsland (+57,4 procent), Italië (+115,2 procent) en Zweden (+59,6 procent), waar de vraag naar elektrische trucks juist sterk groeide.

Diesel blijft koning

Ondanks de druk vanuit de EU op verduurzaming en zero-emissiezones, blijft diesel de ruggengraat van het Europese vrachtvervoer. Hoewel de verkoop van dieseltrucks in 2024 met 6,2 procent daalde, blijft de technologie onmiskenbaar dominant met een marktaandeel van 95,1 procent.

Deze cijfers onderstrepen de uitdagingen voor de transitie naar een emissievrij wagenpark. De afhankelijkheid van diesel in de transportsector is nog altijd groot, en de afname in elektrische truckregistraties in landen als Nederland suggereert dat vervoerders terughoudend zijn met investeringen in nieuwe technologieën. De nieuwe AanZET-subsidie zou met dat laatste kunnen helpen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer