14,5 miljoen euro SPULA-subsidie voor 2026

14,5 miljoen euro SPULA-subsidie voor 2026 featured image

Ook in 2026 komt er subsidie beschikbaar voor de aanleg van publieke laadinfrastructuur voor zwaar vervoer. Deze SPULA-subsidie bedraagt volgend jaar 14,5 miljoen euro en start op 3 februari. Opvallend is dat er van de subsidie van 2025 momenteel nog 75 procent beschikbaar is.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) maakt bekend dat de regeling SPULA – Subsidie Publieke Laadinfrastructuur voor Logistiek – in 2026 wordt voortgezet, zij het met enkele opvallende wijzigingen. Het beschikbare budget bedraagt 14,5 miljoen euro, tegenover 15 miljoen euro in 2025. Aanvragen kunnen worden ingediend tussen 3 februari 2026 om 9.00 uur en 18 december 2026 om 12.00 uur.

Een belangrijk verschil met 2025 is de eis rondom netaansluiting. Waar in 2025 nog een minimale aansluiting van 600 kVa verplicht was, geldt in 2026 een aanzienlijk lagere ondergrens van 100 kVa. De netbeheerder moet bovendien schriftelijk bevestigen dat deze aansluiting binnen twee jaar na subsidieverlening wordt gerealiseerd; deze bevestiging mag niet ouder zijn dan drie maanden.

Nieuw is ook de introductie van een extra categorie laadstations vanaf 550 kW, waarvoor 80.000 euro subsidie beschikbaar is. Voor laadstations vanaf 200 kW tot 350 kW blijft de bijdrage 19.000 euro; voor vermogens vanaf 350 kW bedraagt de subsidie 43.000 euro. Verder blijft subsidie beschikbaar voor stationaire batterijen (80 euro per kWh), mits deze ten minste 70 procent wordt ingezet voor de laadpunten en minimaal drie jaar eigendom blijft.

De SPULA-regeling vergoedt tot 20 procent van de subsidiabele kosten, waaronder bouw, installatie, technische apparatuur, terreinwerk en benodigde vergunningen. Kosten voor energieproductie – zoals zonnepanelen of al bestaande netaansluitingen – vallen buiten de regeling.

Het maximale vergoede laadvermogen per locatie is 3.600 kW, terwijl stationaire batterijen tot maximaal 1.400 kWh worden ondersteund. De regeling blijft ook modulair opgebouwde laadsystemen ondersteunen, waarbij de aanvrager zelf de verdeling van laadvermogens mag bepalen binnen het geïnstalleerd totaalvermogen.

Ondernemers die plannen hebben voor publieke laadinfrastructuur doen er volgens RVO goed aan tijdig te starten met de benodigde netbevestiging, aangezien deze vanaf 2026 een verplicht onderdeel vormt van de aanvraag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer