De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) heeft recentelijk geleid tot de duizendste emissieloze vrachtwagen op de Nederlandse wegen. De subsidie, uitgegeven door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), helpt transportondernemers een nieuwe, duurzame weg in te slaan door de hoge aanschafkosten van een uitstootvrij voertuig gedeeltelijk te financieren. De regeling boekt resultaat en is volgens de transportsector een belangrijk vehikel naar duurzaam transport.
Om dit resultaat te vieren gaat RVO donderdagmiddag langs bij het transportbedrijf dat het duizendste kenteken registreerde: Postuma in IJsselmuiden. Dit familiebedrijf is een belangrijke bevoorrader van versmarkten door heel Nederland. Postuma omarmt deze nieuwe, emissievrije koers en kan vanuit persoonlijke ervaring benadrukken hoe de regeling voor hen een verschil heeft gemaakt. Journalisten zijn uitgenodigd om bij dit feestelijke moment aanwezig te zijn, waar het bedrijf en RVO vragen kunnen beantwoorden. Foto’s hiervan kunnen eventueel ook achteraf gedeeld worden.
Met nu 1000 groene vrachtwagens op de weg maakt RVO ook de balans op van hoe de AanZET-regeling het in de praktijk heeft gedaan. En dan blijkt dat onder de 1000 geregistreerde voertuigen met name transportbedrijven zitten uit Noord-Brabant. Grote ondernemingen vragen iets vaker subsidie aan dan middelgrote en kleine bedrijven: 40 procent van de aanvragen gingen naar grote ondernemingen, 32 procent naar middelgrote ondernemingen en 28 procent naar kleine ondernemingen of non-profitorganisaties. Van alle typen voertuigen worden N3-trekkers het meest aangevraagd. De meest voorkomende geregistreerde modellen van dit jaar zijn: Mercedes-Benz eActros 600, Volvo FH en Volvo FM.
Ook is te zien dat het gemiddelde aankoopbedrag van emissieloze vrachtwagen aan het dalen is. In twee jaar tijd is de gemiddelde aanschafprijs voor een oplegtrekker met ruim 30.000 euro gedaald naar 335.000 euro. De toepassingsmogelijkheden voor deze vrachtwagens zijn ook gegroeid doordat de actieradius in ruim 2 jaar is verdubbeld. Emissieloze vrachtwagens kunnen nu ruim 500 kilometer op één acculading halen.
