Dit voorjaar vond in München de Bauma 2025. Deze beurs is de grootste ter wereld op het gebied van bouwmachines, bouwmaterialen en mijnbouw. In totaal lieten meer dan 3.200 bedrijven uit 60 landen hun nieuwste voertuigen en technologieën zien. Maar liefst 495.000 bezoekers uit meer dan 200 landen bezochten de beurs. Jarno van den Noort liep voor TTM.nl de stands af en kwam tijd te kort. [INHOUD | INDEX TTMnl2025_2_64]
Op uitnodiging van Daimler Trucks bezocht ik de beurs om te zien hoe grote truckmerken werken aan emissievrij transport in de bouw. Elektrische trucks, alternatieve brandstoffen en slimme innovaties stonden centraal. De toekomst van de bouwsector? Die stond hier vol in beeld.

Mercedes-Benz Trucks at bauma 2025
eArocs 400 maakt zijn werelddebuut
Mercedes-Benz Trucks pakte uit met de wereldpremière van de eArocs 400, de eerste batterij-elektrische variant van het Arocs-platform. Met een accucapaciteit van 414 kWh en een elektromotor met 380 kW continuvermogen (450 kW piek), richtte deze 8×4 truck zich op binnenstedelijke bouwtoepassingen waar CO₂-vrije en geluidsarme werking gewenst zijn.
Naast indrukwekkende prestaties beschikt het voertuig over de nieuwste veiligheidssystemen, waaronder Active Brake Assist 6 en Front Guard Assist. In de cabine viel de Multimedia Cockpit Interactive 2 op, die via spraakbediening toegang geeft tot bouwspecifieke functies. De start van de verkoop staat gepland voor begin 2026.

Arocs Extent
Naast de wereldpremière van de eArocs 400 was er op de stand van Mercedes-Benz Trucks ook aandacht voor een exclusieve special edition: de Mercedes-Benz Arocs Extent. Dit gelimiteerde model, waarvan slechts 100 exemplaren worden geproduceerd, is ontworpen voor wie robuustheid en stijl op de bouwplaats wil combineren.
Vanaf juli 2025 rolt de Arocs Extent van de band, voorzien van een aantal unieke designaccenten: een matgrijze grille in Weather Grey, donkerchromen details zoals het Arocs-logo en de sierlijst achter de Mercedes-ster, en LED-verstralers in de zonneklep. Ook de askappen, wielmoerdoppen in roestvrij staal en carbonlook-elementen versterken het stoere karakter van deze truck. Een badge aan de buitenzijde en speciale stickers maken het geheel af.
Onder de motorkap is keuze uit drie krachtige Euro VI-dieselmotoren (OM 470, OM 471 of OM 473), die garant staan voor beproefde prestaties op en naast het asfalt. In de cabine biedt de nieuwste Multimedia Cockpit Interactive 2 niet alleen een modern, intuïtief dashboard met 12-inch scherm en touchscreen, maar ook spraakbesturing en directe toegang tot PTO-functies. Dankzij de integratie van trucknavigatie en het PPC-systeem rijdt de Arocs Extent anticiperend en efficiënt, zelfs onder zware omstandigheden.
Met deze speciale uitvoering laat Mercedes-Benz Trucks zien dat design en functionaliteit prima samengaan, ook in het ruige werk van de bouwlogistiek.

Fuso: meer elektrische varianten van de eCanter
Fuso breidt zijn Next Generation eCanter-serie flink uit. Vanaf eind 2025 kan 85 procent van de bestaande dieselvarianten ook als volledig elektrische eCanter besteld worden. Nieuwe batterijconfiguraties maken het bovendien mogelijk om complexe opbouwen zoals kranen en hoogwerkers te realiseren. Bij dit soort toepassingen wordt het accupakket verder naar achteren geplaatst, zodat er ruimte is voor de steunpoten en stempels.
Ook introduceerde Fuso de mogelijkheid om al zijn modellen uit te rusten met een trekhaak, en wordt HVO toegevoegd als alternatieve brandstofoptie voor de dieselmodellen. Daarmee laat Fuso zien dat het inzet op brede elektrificatie én duurzame tussenoplossingen.

Volvo Trucks: FH Electric en FMX Electric kipper
Volvo Trucks presenteerde op de Bauma zijn drie pijlers voor CO₂-neutraal transport: batterij-elektrische aandrijving, waterstof-brandstofcellen en alternatieve brandstoffen zoals Bio-LNG en HVO. Op de stand waren onder meer de FH Electric haakarm en de FMX Electric kipper te zien, beide zijn volledig emissievrij én al inzetbaar in de praktijk.
Volvo benadrukte dat elektrisch transport in de bouw niet alleen stiller en schoner is, maar ook bijdraagt aan het comfort en de veiligheid op de bouwplaats zelf. De fabrikant benadrukte verder dat álle Volvo-trucks geschikt zijn voor HVO, en een groot deel ook voor B100 biodiesel.

MAN gaat voor maatwerk
Flexibiliteit stond centraal bij MAN. Blikvanger op de stand was de eTGS 28.449: een elektrische kraan-kipper met 449 pk en 320 kWh accucapaciteit. Dankzij het modulaire batterijconcept kunnen klanten kiezen voor meer actieradius of meer laadvermogen, afhankelijk van hun inzet.
Daarnaast liet MAN ook zijn conventionele aanbod zien, met onder meer de TGS 35.540 met HydroDrive en de zware TGX 33.640 trekker voor transporten tot 180 ton. Met digitale tools als MAN eManager en SmartRoute ondersteunt MAN klanten ook op het vlak van laadbeheer, planning en vlootoptimalisatie.

Modulaire elektrische en hybride krachtpakketten
Scania presenteerde een nieuwe generatie modulaire elektrische en hybride aandrijfsystemen, specifiek gericht op de bouw- en mijnbouwsector. Het volledig in eigen huis ontwikkelde systeem bestaat uit een master power unit die onder andere de elektromotor, inverter en verbrandingsmotor aanstuurt. Dankzij de geïntegreerde koppeling kan het systeem zowel volledig elektrisch als in hybride modus functioneren, ideaal voor gebruik in stedelijke gebieden of op lawaaigevoelige locaties.
Verder toonde Scania ook een voertuig op biomethanol, waarmee het merk zijn veelzijdige aanpak benadrukt.
Renault Trucks: elektrisch betontransport
Een mooie samenwerking tussen Renault Trucks en Schwing-Stetter, die samen een vijfassige elektrische truck met geïntegreerde betonmixer presenteerden. De Renault Trucks E-Tech C 10×4 is ontworpen om tot 10m³ beton te vervoeren, volledig CO₂-neutraal en met behoud van wendbaarheid.
Door de batterijen achter de cabine te plaatsen en het chassis optimaal in te delen, blijft de draaicirkel compact, essentieel voor stedelijke bouwplaatsen. Schwing-Stetter ontwikkelde een mixer die direct wordt aangedreven door de truckaccu’s. De truck werd aangekondigd voor markten waar vijfassers wettelijk zijn toegestaan, waaronder Nederland.

Nooteboom Trailers: EURO-PX3 zet nieuwe standaard
Tot slot bezocht ik Nooteboom Trailers, dat de gloednieuwe Euro-PX3 dieplader introduceerde. Deze derde generatie pendelasdieplader is lichter, efficiënter en flexibeler dan ooit. Belangrijke verbeteringen zijn onder andere een breder gieksleufontwerp, meer laadruimte, grotere stuurhoek en een geoptimaliseerd stuursysteem dat zorgt voor minimale bandenslijtage.
Is deze beurs te groot?
De Bauma is dus de grootste bouwbeurs ter wereld. Zelf had ik helaas maar één dag de tijd om over het enorme terrein te lopen. Wil je de beurs écht goed beleven? Dan raad ik je aan om minimaal twee dagen uit te trekken. Zo heb je voldoende tijd om de vele demonstraties te bekijken, de stands op je gemak te bezoeken en goede gesprekken te voeren met fabrikanten en leveranciers. Bauma is het meer dan waard.

TEKST: JARNO VAN DEN NOORT | FOTO’S: JARNO VAN DEN NOORT, MESSE MÜNCHEN