Deze week is het startsein gegeven voor het CIMBATT-project, een ambitieus Nederlands innovatieprogramma gericht op de ontwikkeling van een circulaire batterijketen voor zwaar transport. Onder leiding van toonaangevende bedrijven en kennisinstellingen zoals VDL Groep, DAF Trucks, Damen Shipyards Group, NXP Semiconductors, TNO, TU Eindhoven en Universiteit Twente werken de partners de komende vier jaar samen aan nieuwe generatie batterijtechnologie.
Het project pakt de hele keten aan: van ontwerp en productie tot hergebruik en recycling. Daarbij staat duurzaamheid centraal, zonder in te boeten op schaalbaarheid en kostenefficiëntie. René Vounckx, CTO bij VDL Groep, benadrukt het belang van een lokale assemblageomgeving voor batterijmodules en -pakketten, met name in sectoren zoals vrachtwagen-, bus- en maritiem transport. “Het project bundelt kennis en volumes, waardoor innovatie versneld kan worden,” zegt hij.
Concreet richt CIMBATT zich op zes modulaire batterijpakketten voor uiteenlopende toepassingen, pilotlijnen voor assemblage en rapid prototyping, cloud-gebaseerde monitoring met AI voor levensduurvoorspelling, standaarden voor batterijpaspoorten en recycling, en een stationaire batterijcontainer gebaseerd op tweede leven-batterijen.
Het programma maakt deel uit van het Nationale Battery Competence Cluster en draagt bij aan strategische onafhankelijkheid, materiaalzekerheid en naleving van toekomstige regelgeving. Mustafa Amhaouch van BCC-NL: “Met deze publiek-private samenwerking brengen we de beste kennis en kunde uit het Nederlandse batterij-ecosysteem samen. Voor de komende vier jaar is 30 miljoen euro beschikbaar om deze ontwikkeling verder te versnellen.”
Het Nationaal Groeifonds ondersteunt het project vanuit het thema Energie en duurzame ontwikkeling, als onderdeel van de bredere ambitie om de Nederlandse maakindustrie te versterken en bij te dragen aan een toekomstbestendige, CO2-neutrale energietransitie.

