In Duitsland gelooft men nog altijd in de kansen van elektrische trucks aan een bovenleiding. Het Institut für Kraftfahrzeuge (ika) – RWTH Aachen University heeft nu twee elektrische DAF’s XD in ontvangst genomen voor het project ‘BEE – BEV goes eHighway’.
Dat meldt de Akense Universiteit op LinkedIn. Roland Uerlich en Gordon Witham namen de twee DAF’s in ontvangst in Eindhoven. Eerder dit jaar ging er al een DAF XD FAN naar Aken. Dat was een dieseltruck die diende als basisauto om de constructie voor de pantograaf te testen.

Het doel van het project ‘BEE – BEV goes eHighway’ is de verdere ontwikkeling van bovenleidingtechnologie voor zwaar wegtransport om op de lange termijn volledig elektrische aandrijvingsalternatieven te ontwikkelen. De focus ligt op de ontwikkeling van een bovenleidingwagen, testen op speciale testtrajecten en in het echte verkeer, de voorbereiding van gebruikersstudies voor klantenacceptatie en om potentiële gebruikersgroepen te bepalen, technologie- en potentieelanalyses en een analyse van de essentiële voertuiginterfaces met de uiteindelijke ontwikkeling van een standaardvoorstel. Binnen het project wordt de integratie van bovenleidingtechnologie op basis van twee batterij-elektrische (BEV) serieproductietrucks onderzocht en geëvalueerd.

Stop met deze waanzin. Wat willen ze hiermee bereiken.
Alle Autobahnen van bovenleiding voorzien en dit soort voertuigen met afgeplatte cabines inzetten.
Daar gaat dus de leefruimte voor de chauffeur en dan lekker achterelkaar rijden in treintjes van 5 of 6 van zulke voertuigen tot de afslag waar je eraf moet naar je los of laadadres dan mag je weer eventjes zelf rijden.
Wat gaat dit allemaal kosten temeer daar een lange internationale electrische vrachtwagen ruim 2 x zo duur is als zijn euro 6 diesel uitvoering.
Ipv. Van een bovenleiding een magneetkabel,lint in wegdek frezen.
Zoals bij de magneet treinen.
Gr. Jos Lintzen