TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven had met zijn grote mond in de zomer van 2024 geroepen dat als Jumbo en SVZ Transport de Renault Oxygen in Amsterdam gingen rijden, hij wel mee wilde. En toen ging onlangs de telefoon op de redactie. Wanneer Arjan wilde komen rijden… [INHOUD | INDEX TTMnl2025_1_40]
Belofte maakt schuld, en dus melden we ons braaf om 8.00 uur ’s morgens op een van de laatste koude winterdagen van dit jaar, bij SVZ Transport in Amsterdam. Dé uitvalsbasis van SVZ om Jumbo supermarkten in onze hoofdstad te bevoorraden, en dat is wat we gaan doen vandaag. We warmen ons even op aan een kopje koffie, want chauffeur René Diepgrond is al bezig met een eerste rit.
Jumbo
Als we toch even moeten wachten: hoe zat het ook alweer met die Renault Oxygen truck? Daar maakten we voor het eerst kennis mee op Solutrans in 2023, en afgelopen zomer konden we dat uitgebreid doen en konden we er voor het eerst even mee rijden. De Oxygen is een volledig elektrische concepttruck waarmee Renault Trucks samen met klanten nieuwe technieken wil beproeven op praktische inzetbaarheid. Die klant is in Frankrijk Geodis, in Nederland is dat Jumbo. Die supermarkt heeft moeilijke tijden net achter de rug, dus een beetje extra ‘Oxygen’ kan geen kwaad. Jumbo en SVZ rijden onder supervisie van Renault Trucks de Oxygen van oktober 2024 tot en met april dit jaar. Op het fabrieksterrein van Renault Trucks konden we rijden met een 16 tons 4×2 versie van de Oxygen, het exemplaar waar René Diepgrond na onze koffie mee aan komt rijden is van een andere opzet: 3 assen, waarvan er één aangedreven en de achterste gestuurd is. De geel met zwarte ‘Jumbo’ Oxygen heeft een totaalgewicht van 27 ton, is 10 meter lang en 2,60 meter breed. De vrachtauto is voorzien van een Lamberet koelopbouw, en een Carrier Transicold koelunit, die in de laadbak ingebouwd zit. Een laadklep van Bär maakt het af. In het chassis zitten drie accupakketten van elk 94 kWh, in totaal dus 282 kWh. De accu’s moeten in theorie goed zijn voor een actieradius van 200 km.

Diepvries
Theorie is mooi, we zijn hier voor de praktijk. René heeft de Oxygen aan het laaddock van SVZ gezet. Daarmee moet de luchtvering goed benut worden, want de Oxygen ligt laag bij de grond en het laaddock ligt wat hoger. We zien hoe René de Oxygen vollaadt met diepvriesproducten, want die gaan we vandaag afleveren bij in totaal zeven Jumbo-vestigingen in Amsterdam. We tellen 26 rolcontainers die in de laadbak van de Oxygen worden gereden. Hoorden we in Lyon nog dat het laadvermogen van Jumbo’s Oxygen op 8,5 ton ligt, hier in Amsterdam zegt René Diepgrond dat het 12 ton in totaal is. Dat zou duiden op een eigen gewicht van de Oxygen van 15 ton.
City
Met de laadbak van de Oxygen volgeladen neemt René plaats achter het stuur en wij gaan zitten op de bijrijdersstoel. We zetten koers naar het Damrak, waar een Jumbo ‘City’ vestiging zit. René Diepgrond is sinds een paar jaar chauffeur bij SVZ en rijdt nu een week of zes op de Oxygen. “Ze vroegen het aan me en ik vind dat wel leuk, op zo’n bijzonder voertuig rijden. Je zult zien dat we vandaag veel bekijks hebben. Rij-ervaring met elektrische trucks had ik al; SVZ heeft een paar elektrische Renaults D in de vloot.” René vertelt makkelijk en is erg te spreken over de aandrijflijn van de Renault. “Er is zoveel power van de elektromotor. Je merkt het: zelfs volbeladen komen we snel weg bij het verkeerslicht, veel sneller dan welke dieseltruck zou kunnen. En het blijft daarbij aangenaam stil in de cabine.” We zijn bijna bij het Damrak, en we zien diverse ontheffingsformulieren in de Oxygen liggen. “Dat klopt, we mogen in 7,5 tons zones komen, over tramrails rijden. Dat scheelt allemaal meters en per dag levert het zeker een uur tijdswinst op”, zegt René, die de Oxygen parallel aan de trambaan parkeert op het Damrak. Hij verlaat de Oxygen niet aan de linkerkant, waar een chauffeur altijd uitstapt, maar rechts. Aan die kant zit namelijk een grote schuifdeur en twee traptredes. “Ik stap bijna altijd rechts uit”, zegt René. “Dat is de meest veilige kant en met de lage uitstap is het ook nog eens comfortabel. Hier in Amsterdam moet je aan de rechterkant wel altijd uitkijken voor fietsers.” Op het Damrak levert René drie rolcontainers af. Met als begeleidend muziekje het getingel van de trams rijden we verder naar de volgende stop: de Jodenbreestraat. Laden en lossen doen we in de Uilenburgersteeg, waar een kleine goederenontvangst is. Terwijl de Oxygen geduldig wacht, schijnt er een vaal zonnetje over de plaatselijke gracht.
Veilig
De volgende stop is niet midden op straat, maar bij de nieuwe Jumbo-vestiging aan het Julianaplein. Die vestiging is voorzien van een eigen, ruime laad-losingang. “Wel zo veilig”, zegt René, “beter dan midden op straat moeten lossen.” Na afloop geeft hij de sleutels aan ons, want zelf rijden is onontbeerlijk om een vrachtwagen te ervaren. Onderweg naar weer een nieuwe bestemming merken we dat deze Oxygen toch heel wat anders is dan de 16-tons versie die we in Frankrijk reden. Deze is wat forser en voorzien van een brede opbouw. Maar met alle camera’s en de schermen, gecombineerd met het vele glas en de zijschuifdeur, hebben we altijd prima zicht. Zeker het centrale scherm op het dashboard, waarbij je live de omgeving van je voertuig ziet, is een echte hulp. De gestuurde derde as is echt een hulp in de stad, de draaicirkel is aangenaam kort. Het is te hopen dat Renault Trucks al het goede van deze Oxygen bewaart voor de productieversie van deze truck of, als het bij een Oxygen-concept blijft, de volgende versie van de Renault Trucks D.
Actieradius?
We rijden verder en merken dat het van stop naar stop eigenlijk maar kort rijden is, hoogstens vijftien minuten. “We rijden geen grote afstanden”, zegt René, “en over voldoende actieradius hoef ik me nooit zorgen te maken. Die 200 km moeten we makkelijk kunnen halen, maar dat gebeurt dus niet hier in Amsterdam.” Al rijdend werpen we een blik op het instrumentarium. Daar geeft de boordcomputer een gemiddeld gebruik van 107 kWh per 100 km aan. Daarmee zou een actieradius van zelfs 250 km reëel zijn.
Niet over rozen
Een van de laatste stops die we doen is in de Westerstraat, midden in de Jordaan. “Op maandag is hier altijd markt, dan is het pas echt druk”, zegt René, die weer achter het stuur heeft plaatsgenomen. Heel druk is het dan wel niet, chaotisch wel. De hele Westerstraat ligt open en de Oxygen kan de Jumbo helemaal niet bereiken. René stapt uit om de situatie te beoordelen en krijgt het uiteindelijk voor elkaar om de auto achterwaarts (TTM.nl zet even het afzethek opzij) zo dicht mogelijk bij de Jumbo te manoeuvreren. We bekijken het met bewondering aan: het leven van een supermarktchauffeur gaat zeker niet altijd over rozen! Sterker nog, René loopt met zijn karren over noodbruggetjes en plankieren om de supermarkt van nieuwe diepvriesproducten te voorzien. Petje af!
Na de laatste stop aan de Baarsjesweg rijden we terug naar SVZ. Het laatste woord is aan René. De voordelen van de Oxygen hebben we nu wel goed benoemd, maar heeft hij ook nog verbeterpunten voor het pilotproject? “Ja, ook wel. Een nadeel vind ik dat de camera’s aan de zijkant van de cabine niet zichtbaar zijn voor chauffeur en ook bijrijder. En ze steken best wel wat uit, dus bij situaties waar het smal is, is het best even uitkijken. Ze zitten gelukkig wel zo hoog dat je busjes niet raakt in het voorbijgaan, maar het blijft tricky. Ze kunnen inklappen, maar bij achteruitrijden kunnen ze ook afbreken. Daar moet je niet aan denken. En de positie van de bijrijder is een punt. Die kan zijn voeten niet kwijt op de vloer. De linkervoet kan op de vloer, maar de rechter bungelt boven de traptreden. En dat is vandaag nou net jammer als je een reporter bij je hebt. Die moet je wel goed faciliteren, haha! Maar zoals ik al eerder zei: over het algemeen ben ik dik tevreden over de Renault Oxygen!”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
















