Kabinet werkt aan verduurzaming geconditioneerd transport

Kabinet werkt aan verduurzaming geconditioneerd transport featured image

Er komt inmiddels een steady stroom elektrische trucks op de Nederlandse wegen, er is regelgeving om uitstoot van vrachtauto’s te beperken, maar hoe zit het met de koelmotoren op vrachtauto’s? Het ministerie van I&W presenteert nu een plan tot verduurzaming van geconditioneerd transport.

De uitvoering van het plan moet leiden tot een vermindering in energieverbruik en een emissiereductie van broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen in de transportsector.

Het moet ook aantrekkelijker worden om over te stappen op meer duurzame vormen van het koelen van transportwaren. Hierop wordt ingespeeld door de infrastructuur voor te bereiden en in te zetten op elektrificatie. Daarnaast moet het plan leiden tot meer efficiëntie in het koelen van transportwaren. Dit wordt gerealiseerd door te kijken naar slimme manieren van inpakken en isoleren. Voor de gevallen waarin vanwege een specifiek karakter van het transport conventionele koelgeneratoren nodig zijn, moeten deze verbeterd worden, bijvoorbeeld bij een internationale, meerdaagse reis waarbij de inzet van een dieseltruck onvermijdelijk is.

De inspanningen moeten leiden tot een emissiereductie van broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen. TNO zal in het rapport opnemen, dat zij oplevert naar aanleiding van een meetprogramma, met welke effecten gerekend kan worden.

Daarnaast moeten de inspanningen leiden tot een vermindering van energiegebruik voor de koeling van transportwaren. Tot slot kan Nederland met het verduurzamen van koeltransporten een koplopersrol innemen en het goede voorbeeld geven. Dit kan positieve uitwerken op de concurrentiepositie van Nederlandse transporteurs, die zich meer kunnen profileren als innovatief en milieubewust. Dit is aantrekkelijk voor zowel consumenten als zakelijke partners en het duurzame imago kan leiden tot een positieve reputatie, versterking van klantenbinding en het aantrekken van nieuwe zakelijke mogelijkheden.

Het ministerie draagt een aantal oplossingsrichtingen aan:

  • Inzetten op de verbetering van isolatie en inrichting van koeltransporten.
  • Inzetten op verbetering van (inter)nationale wet- en regelgeving.
  • Inzetten op de elektrificatie van koeltransporten.
  • Realiseren van walstroominfrastructuur.

In het kader van de regelgeving moet er onderzocht worden of er voor koelgeneratoren regels gesteld kunnen worden voor gebruik binnen ZE- en/of milieuzones. Zo kunnen bijvoorbeeld enkel koelsystemen die niet (ZE) of weinig (milieuzone) bijdragen aan luchtvervuiling toegelaten worden in bepaalde gebieden.

In samenwerking met TNO is er een meetprogramma gestart, waarbij er gemeten wordt aan de uitstoot van verschillende soorten koelsystemen, om zo beter het probleem in kaart te kunnen brengen.

Het meetprogramma wordt in de loop van 2024 afgerond. Daarnaast zet de minister internationaal in op een aanscherping van de uitstootnorm voor mobiele machines, waaronder koelgeneratoren vallen. In het derde kwartaal van 2024 volgt een update over de stand van zaken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer