Schotland start een praktijkproef waar veel Europese vervoerders al jaren op wachten: kunnen gedeelde laadlocaties de overstap naar elektrische trucks versnellen, vooral voor bedrijven zonder eigen laadcapaciteit? Het nieuwe consortium SCALE (Scotland Charging to Accelerate Logistics Electrification) moet het antwoord geven.
SCALE wordt geleid door laadspecialist Voltempo en krijgt steun van Transport Scotland, dat via het 2 miljoen Britse pond omvattende HGV Market Readiness Fund inzet op een versnelling van zero-emissievervoer. Diverse Schotse vervoerders doen mee, waaronder Creel Maritime (met het Net Zero Timhaul-programma) en houtproducent en vervoerder James Jones & Sons.
Het project wil elektrische trucks tussen 7,5 en 44 ton inzetten in uiteenlopende, veeleisende toepassingen: van farmaceutische distributie en voedseltransport tot pakketleveringen in afgelegen gebieden. Daarmee moet duidelijk worden hoe e-trucks presteren in ruig terrein, bij lage temperaturen en op lange routes door dunbevolkte regio’s—omstandigheden die in veel pilotprojecten ontbreken.

Centraal in SCALE staat de ontwikkeling van een community-owned laadnetwerk, met nadruk op gedeelde laadstations die toegankelijk zijn voor zowel grote als kleine vlooteigenaren. Dat moet vooral kleinere transporteurs helpen die geen eigen terrein, zware netaansluiting of kapitaal hebben om zelf te investeren. Daarnaast komen financiële ondersteuningstrajecten beschikbaar om de instapdrempel verder te verlagen.
Voltempo coördineert het consortium vanuit een nieuw kantoor in Glasgow, nabij twee HyperCharger-locaties die in 2026 moeten openen. Oprichter Michael Boxwell ziet in SCALE een kans om “een nationaal laadecosysteem te bouwen dat werkt voor elke vervoerder, van grote fleets tot de kleinste regionale transporteur”.
Transport Scotland beoordeelt het voorstel begin 2026. Na goedkeuring kan de uitrol later dat jaar beginnen. De resultaten zullen niet alleen in het VK, maar ook in andere Europese landen met veel kleine vervoerders en beperkte netcapaciteit met belangstelling worden gevolgd. Want als gedeelde laadhubs in Schotland werken, kan dit model ook elders in Europa een doorbraak betekenen voor brede elektrificatie van het zware wegvervoer.
