MAN eTGX voor Brink XL: ‘Ik koop geen dieseltruck meer’

MAN eTGX voor Brink XL: ‘Ik koop geen dieseltruck meer’ featured image

Brink XL uit Enter zet sinds kort een MAN eTGX 4×2 trekker in voor distributie in Nederland en België. De nieuwe MAN is de eerste van vier elektrische MAN-trucks. Brink XL streeft naar een volledig elektrisch wagenpark in 2030 en koopt volgens directeur Henk Brink geen dieseltrucks meer.

Bij Brink XL vertrekken dagelijks zo’n 35 trucks, waaronder twintig eigen trekkende eenheden. Deze trucks worden ingezet voor het transport van lengtegoederen en voor de toelevering voor de bouw en infra. “Wij vervoeren veel buizen, haspels, hout en allerlei andere zaken, vaak bouw- gerelateerd. In principe kunnen wij alles zelf lossen, met elektrische meeneemheftrucks en autolaadkranen. Veel goederen worden hier in Enter overgeslagen, waarna we distributieroutes samenstellen voor verschillende klanten”, aldus Henk Brink.

Eerste van vier elektrische MAN trucks

De nieuwe MAN eTGX is al de derde elektrische truck in het wagenpark van Brink XL, en de eerste elektrische MAN. Henk Brink: “Naast deze eTGX komen er begin volgend jaar nog één identieke MAN-trekker bij, alsmede twee eTGS-trekkers. Wij doen al jaren zaken met MAN-dealer Roordink Bedrijfswagens. De uiterst professionele dienstverlening en het uitstekende persoonlijke contact ervaren wij als bijzonder prettig. Bovendien ligt de locatie van Roordink Bedrijfswagens in Holten voor ons bijzonder gunstig.”

Gecharmeerd van het concept

Brink is bijzonder gecharmeerd van het concept van de elektrische MAN-trucks. “Met name de compacte bouw, de 3,75 meter korte wielbasis en de grote actieradius van 500 kilometer maken de eTGX tot de ideale truck voor onze inzet. Dankzij de ruime GX-cabine en alle comfort aan boord is de chauffeur ook erg enthousiast over de truck. Deze trekker rijdt met een dieplader voor het vervoer van haspels”, aldus Henk Brink.

Eigen- openbaar laadplein

Bij de vestiging in Enter is een groot laadplein met zes 400 kW truckchargers. “Wij zijn al jaren geleden begonnen met het aanvragen van een extra zware, 1.750 KVA aansluiting en dat is gelukt. Daarmee kunnen wij uitstekend uit de voeten en zijn we ook in staat om collega’s hier te laten laden. Wij doen dat in samenwerking met Avia Volt, met het nabijgelegen tankstation. Weghorst Avia is al jaren leverancier van de HVO100 waar onze dieseltrucks op rijden en zij waren bereid om dit samen met ons op te zetten in een joint-venture. Door onze ligging nabij de A1 en aan de poort van Twente is dit een locatie met veel potentieel”, verklaart Henk Brink, die zijn laadplein ook toelichtte op de onlangs gehouden E-Truck Experience.

Geen diesels meer

Brink XL is enthousiast over de inzet van elektrische trucks: “Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is en het werkt prima in de praktijk. Wij zijn helemaal om en zeg nooit ‘nooit’, maar het moet wel heel raar lopen wanneer ik ooit nog weer een dieseltruck koop”, aldus Henk Brink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je niets mist. Abonneer je nu op TTM.nl. Abonneer