Het coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB kaart de instelling van zero-emissiezones aan. ‘Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld’. Daarmee is de bijna heilig verklaarde invoeringsdatum van 1 januari 2025 onduidelijk geworden en weten ondernemers helemaal niet meer waar ze aan toe zijn. TLN is kritisch op dit onderwerp uit het akkoord. “Voor het nemen van investeringsbeslissingen hebben ondernemers duidelijkheid en een consequent overheidsbeleid nodig, geen overheid die zwalkend beleid voert”, aldus bestuursvoorzitter Elisabeth Post.
Het coalitieakkoord wil veel aanpassen wat het vorige kabinet besloten heeft en raakt daarbij geregeld aan zaken die invloed hebben op de transportsector.
ZE-zones
De instelling van zero-emissiezones zou moeten worden opgeschoven, onder meer om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren). De instelling van zero-emissiezones blijft echter een gemeentelijk besluit, zo schrijven de partijen.
Subsidies?

Er lijkt nog wel wat tegenspraak in het coalitieakkoord te staan, bijvoorbeeld over de verduurzaming van het wagenpark. ‘Verduurzaming van het wagenpark blijft gestimuleerd worden’, zo stellen de coalitiepartijen voor. Elders in het akkoord staat dat de aanschaf van elektrische voertuigen ondersteund blijft worden, maar dat alle subsidies worden stopgezet per 2025. Dat betekent in principe dat ook de AanZET-subsidie zou verdwijnen, maar we horen nu ook dat de stopzetting van subsidies enkel voor personenauto’s zou gelden.
Netcongestie
Gelieerd aan de verduurzaming van het wagenpark is de laadinfrastructuur. Netcongestie is een probleem, zo bleek woensdag ook uit de meest recente TTM.nl Talk. Daarom is het goed in het akkoord te lezen dat het oplossen van netcongestie voorrang krijgt. Daarbij ligt de regie bij het kabinet, onder andere als het gaat om (her-)prioritering van wie wanneer op het net wordt aangesloten.
Daarnaast vinden de onderhandelende partijen dat er veel onderhoud aan asfalt-, spoor- en waterwegen nodig is. Doel is instandhouding van de minimaal benodigde basiskwaliteit van de bestaande weg-, waterweg- en OV-infrastructuur. Aanvullend – bij voldoende personeel, vergunningsruimte en middelen – worden de 17 gepauzeerde projecten opgepakt (bijv. A1/A30 (Barneveld Oost), A67 (Leenderheide -Geldrop), Volkerak- en Kreekraksluizen, vaarweg IJsselmeer – Meppel). Prioritaire knelpunten in het OV en op het water zijn de Nedersaksenlijn (Groningen – Almelo/Enschede), de OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer en de bevaarbaarheid van de IJssel.
Transport en Logistiek Nederland ziet goede zaken in het akkoord, maar heeft ook kritiek. “In het akkoord worden mooie woorden gewijd aan de vis”, zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN, “maar in de financiële vertaling van het akkoord wordt niet gerept over de boter. Dat baart ons grote zorgen.”
Zo vindt TLN het goed dat PVV, VVD, NSC en BBB hebben aangegeven dat 17 belangrijke, nieuwe infrastructuurprojecten die nu in de ijskast staan, alsnog worden uitgevoerd.
Maar ook daarbij heeft TLN een kanttekening. “We willen graag meer zekerheid over de realisatie van die projecten”, stelt Post. “Het is belangrijk dat de overheid alles op alles zet om te zorgen dat er voldoende middelen, mankracht en stikstofruimte zijn om de infrastructuurprojecten die gepauzeerd zijn ook écht te realiseren. Ook hier komt het aan op de uitwerking van het akkoord door de nieuwe minister van infrastructuur.”
Consequent overheidsbeleid
Ook baart het TLN zorgen dat in het Hoofdlijnenakkoord staat dat bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones – die vanaf 2025 worden ingevoerd in tientallen binnensteden – kan worden uitgesteld.
“Als sector zijn we bezig met het maken van een flinke verduurzamingsslag”,zegt Post. “Veel transportondernemers hebben al in elektrificatie van hun wagenpark geïnvesteerd. Voor het nemen van investeringsbeslissingen hebben ondernemers duidelijkheid en een consequent overheidsbeleid nodig, geen overheid die zwalkend beleid voert. Daar kan je als ondernemer immers geen investeringsbeslissingen, die in onze sector om heel veel geld gaan, op baseren. En juist in zo’n ingewikkelde transitie moet je de koplopers niet kopschuw maken door het veranderen van de spelregels tijdens het spel.”
TLN vindt het wel positief dat het Hoofdlijnenakkoord meldt dat het Klimaatfonds moet worden gebruikt voor innovaties zoals waterstof. En dat Nederland de Europese duurzaamheidsregelgeving niet strenger mag maken dan hij al is, zodat we een gelijk speelveld houden met onze buurlanden.
Ook een goede zaak is dat er in het akkoord staat dat het Kabinet met voorrang gaat werken aan het oplossen van de netcongestie: filevorming op het stroomnet nu er steeds meer elektrisch geladen wordt.
‘Nederland is logistiek koploper en kan dat blijven’
Verder is TLN tevreden dat er in het Hoofdlijnenakkoord aandacht is voor de verbetering van het vestigingsklimaat voor ondernemers. Recente lastenverzwaringen voor ondernemers worden deels teruggedraaid en ook wordt regeldruk tegengegaan.
“Nederland is logistiek koploper en kan dat blijven, mede door een gunstig vestigingsklimaat”, zegt Post. “Recente lastenverzwaringen voor ondernemers, verhoging van de energie- en vermogensbelasting die zijn aangekondigd sinds Prinsjesdag worden deels teruggedraaid. Dat is een gunstige ontwikkeling.”