Toyota Nederland/Landport en EODev hebben een distributieovereenkomst gesloten waarmee ze de EODev GEH2 Hydrogen Power Generator in de Nederlandse markt gaan distribueren.
De emissie- en geluidloze generator is breed inzetbaar en uitgerust met de door Toyota Motor Corporation ontwikkelde brandstofceltechnologie. Toyota richt zich op meerdere toepassingen van de brandstofcel in onder meer bussen, vrachtwagens, treinen en maritieme oplossingen. De distributie van de GEH2 Hydrogen Power Generator is een volgende stap. Met de verdere uitrol van de brandstofceltechnologie wil Toyota de uitdagingen van de energietransitie verder versterken.
De EODev GEH2 Hydrogen Power Generator is een waterstofgenerator met brandstofcel dat ontworpen is om diesel- of gasgeneratoren te vervangen in zowel mobiele, primaire als nood-stand-by toepassingen. Vanuit waterstof opgeslagen in gasvorm, produceert deze unieke generator elektriciteit. Hij is stil en volledig emissievrij en stoot uitsluitend waterdamp uit; dus geen CO2, NOx of fijne deeltjes. De GEH2 Hydrogen Power Generator is bovendien schaalbaar, efficiënt en gebruiksvriendelijk.

Jérémie Lagarrigue, CEO EODev: “De ondertekening van onze distributieovereenkomst met Louwman/Landport is een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van EODev en in onze relatie met Toyota. Het is een sterk signaal van onze wederzijde toewijding en een teken van een groeiende markt. We zijn er trots op dat we ons, naast onze historische partner met zijn Nederlandse importeur, kunnen ontwikkelen. En we zijn blij dat we onze positie in Nederland, een toonaangevend land op het gebied van decarbonisatie en best practices op milieugebied, kunnen versterken.”
Marc van der Leij, Managing Director Landport – Louwman Group: “We zien dat Nederland steeds meer te kampen heeft met de combinatie van netcongestie en een toenemende vraag naar laadpunten en laadpleinen omdat bestelbussen vanaf 2025 in veel gemeentes slechts nul uitstoot mogen hebben. Ook de bouwsector moet steeds vaker schoon en emissievrij bouwen. We zijn verheugd met de EODev GEH2 Hydrogen Power Generator, omdat deze generator bij dergelijke praktische uitdagingen een oplossing kan bieden voor uiteenlopende organisaties al dan niet in combinatie met batterij opslag en een PV-systeem. En natuurlijk is de EODev GEH 2 Hydrogen Power Generator ook een milieuvriendelijke en economische vervanger van een dieselgenerator als back-up systeem op een reeds bestaande locatie. We zijn dan ook zeer verheugd over de samenwerking met EODev.”
De GEH2 Hydrogen Power Generator is uitermate geschikt voor zero-emission bouwprojecten waarbij NOx een probleem is, zoals in Natura 2000 gebieden. Elektrisch werken op deze locaties wordt veel makkelijker wanneer men ter plaatse energie opwekt met deze generator. Ook bedrijven – zoals datacenters – die grote hoeveelheden elektriciteit nodig hebben en waarbij sprake is van onvoldoende netaansluiting, kunnen dieselgeneratoren vervangen door deze duurzame waterstofgenerator. Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven die elektrische bedrijfswagens willen opladen, maar waarbij de benodigde netaansluiting niet aanwezig is. Ook hier biedt deze waterstofgenerator een oplossing. Al dan niet in combinatie met batterijopslag en een PV-systeem.
De GEH2 Hydrogen Power Generator heeft een stand-by vermogen van 88 kW. Daarnaast is een unit op te schalen met andere units. Met behulp van parallelschakeling kan men aan een nog hogere elektriciteitsbehoefte voldoen. De waterstofgenerator kan ook worden aangesloten op batterijopslag, diesel- of gasgeneratoren voor peak shaving-doeleinden. De generator is ook goed toepasbaar op afgelegen en/of gereguleerde locaties en als back-up systeem.
Met een vorkheftruck of kraan is de generator gemakkelijk te plaatsen. Het systeem biedt een gebruiksvriendelijke touchscreen-interface en een optie voor bewaking en monitoring op afstand. Na aansluiting op een waterstofbundel zorgt de innovatieve generator voor een goede voeding van uiteenlopende activiteiten.
De uitsluitend op waterstof opererende GEH2 Hydrogen Power Generator is uitgerust met de nieuwste generatie brandstofcellen van Toyota, waardoor het uitzonderlijk betrouwbaar is en weinig onderhoud nodig heeft. Het gecombineerde gebruik van een brandstofcel en een batterij zorgt voor een optimale efficiëntie.
Technische specificaties GEH2 Hydrogen Power Generator
- Stand-by vermogen: 88 kW, 110 kVA, 60 Hz
- Nominaal primair vermogen: 80 kW, 100 kVA, 60 Hz
- Continu nominaal vermogen: 65 kW
- Batterij type: LiFePO4 44kWh
- Werktemperatuur tussen -10 en +40 graden Celsius
- Afmetingen L x B x H: 3.300mm x 1.100mm x 2.252mm
Zou dit een oplossing kunnen zijn voor appartements gebouwen die geen mogelijkheid hebben om een warmtepomp te installeren en dus niet van het gas af kunnen.
Voor volledig electrische verwarming en koken is het interne electriciteit net (kabels e.d.) niet voldoende als mede de aansluiting op het electriciteit netwerk wat in de regel overbelast is.
Mooi systheem.
Hoe lang kan het systeem draaien zonder bij de voeden?
Lijkt me ideaal voor strand paviljoens die nu stinkende en ronkende diesel draaien.
Ik hoop dat de data niet geheel correct is en de generatoren voor Nederlandse markt op 50hz werken en niet op 60hz zoals genoemd in de specificaties verder klinkt het zeer interessant
Een dieselgenerator kan ook 60hz draaien, dan dien je flink gas terug te nemen tot je weer bij de 50 zit. Veel apparaten werken trouwens nog prima bij 55hz, alleen een paar klokken lopen wat sneller en de baas is wat vrolijker als je de dag telkens ’n paar minuten eerder begint. Voor elektrisch koken is het wel ruk.
Verder vraag ik me af of deze generatoren niet te groot zijn, veel kleinere bedrijven hebben echt geen 100 kva generator nodig. Hier op het werk draait een 45 kva 24/7 (soms de 35kva ivm dat dan de 45 te veel is en de hz te hoog is zoals eerder beschreven) en die houd het allemaal keurig bij. 100 kva zou echter en te groot en te veel zijn. Ook vraag ik me af hoe groot de opslag ruimte dient te zijn als je de generator 4 weken wilt laten draaien zonder bij te vullen
Onbegrijpelijk dat hier niet meer op wordt ingezet ook voor woningen kan dit gebruikt worden